Samtalesaloner er en ny og anderledes måde at skabe forskning på. Den første samtalesalon i K1
fandt sted på KU og gav medlemmerne input om, hvordan man skaber faglig udvikling på et højt
niveau.
Tekst: Eva Vestrheim
Billede: Peter Zeuthen
Klik her og se filmen
Forskningsprojekt om rådgiverrollen
Et af K1s formål er gennem fællesskabet at dykke dybt ned i kommunikationens facetter og strategier
og muligheder. Derfor er Gitte Gravengaards forskningsprojekt på KU om rådgiverrollen et vigtigt
punkt på K1s agenda.
Samtalesaloner
Har en lang tradition bag sig og var en respekteret og ædel måde at udveksle holdninger og perspektiver på i datiden.
Samtalesaloner i K1 regi er således en ny fortolkning af begrebet, der blev udklækket i en brainstorm mellem
kommunikationschef, Rikke Houkjær og andre ildsjæle fra K1, herunder forskeren, Gitte Gravengaard, Institut for
Nordiske Studier, KU.
K-salon er interaktion gennem samtale og involvering. Målet er at give kommunikatører tid, ro og lejlighed til at
drøfte vigtige problemstillinger i dybden. K-salonen faciliteters af en eller to ansvarlige. Input kommer fra de
deltagende individer uden at resultatet på forhånd er givet, og slutproduktet bliver summen af disse input, som kan
tage enhver form.
Forskningsprojektets første K-salon løb af stablen på KU, K1-salon om rådgivning: ”Hvad siger kunden”, ved
Gitte Gravengaard.
Co-creation før under og efter
Gitte Gravengaards er leder af det overordnede forskningsprojekt, Fremtidens Rådgiver.
Herunder spirer delprojekter. Gitte Gravengaards forskningsprojekt er en markant fornyende måde at lave forskning
på baseret på ”co-creation”, som er en nyskabende kvalitativ og kreativ proces af
dataindsamling.
Co-creation processen bruges både før, under og efter indsamling af data. Og det er både
kommunikationspraktikere, kommunikationsforskere og kommunikationsstuderende, som
inddrages i denne medskabende proces. Der bliver løbende publiceret artikler, videnskabelige
artikler, populærvidenskabelige artikler med resultater fra forskningsprojektet for kontinuerligt at
formidle delresultater, som slutteligt vil munde ud i et større konkluderende resultat ved
forskningens endelige afslutning. Man kan læse mere her: www.gravengaard.hum.ku.dk
Gitte Gravengaard påpeger at ”co-creation gennemsyrer alle led i projektet, i hele processen:
”Co-creation indebærer at alles input betragtes som vigtigt i bestræbelserne på at beskrive en
kompleks virkelighed, og der bruges data fremkommet fra både interviews, fokusgrupper, surveys,
workshops, konferencer, samt bøger og artikler. Teoretikere, praktikere, kommunikationsfolk og
studerende bruges dermed på en ny måde. ”
Forskningsprojekt om kommunikationsrådgivning
Forskningsprojektets overordnede formål er at definere den gode rådgiver, at udruste og skabe
fremtidens kommunikationsrådgivere, som vil være en meget kompleks rolle. ”Det er væsentligt at kunne integrere
det praktisk anvendelige med det forskningsmæssige, ”
forklarer Gitte Gravengaard.
Hun bruger selv begrebet ”knowledge creating relation, eller ’den vidensskabende relation’”, når
hun skal karakterisere relationen mellem forsker og praktikere i denne type forskningsprojekter.
Mosaik
Slutmålet – at kunne definere den gode rådgiver, skal skabes i fællesskab. Gitte Gravengaard
bruger betegnelsen Mosaik for de del- og helelementer, der opstår i den kreative forskningsproces,
som delkonklusioner i det større billede af det overordnede formål.
Facilitering af K-salonerne
Du kan deltage i K1s samtalesaloner som er en del af Gitte Gravengaards forskningsprojekt.
Den første af efterårets saloner løb af stablen den 3. september, hvor emnet var samspillet mellem
kunder og leverandører.
Den næste salon finder sted på Rigshospitalet i slutningen af oktober.
Denne K1-salonfokuserer på toplederkommunikation, og faciliteters af blandt andre K1s formand Anders
Rendtorff og Gitte Gravengaard.
Efterfølgende saloner vil bl.a. omhandle kommunikationsrådgivning af topledere. Her vil der bla.
være fokus på en fælles diskussion om kravene, der stilles til denne særlige rådgivningsdisciplin og man vil
møde både toplederen og dennes kommunikationsrådgiver til en snak om deres måde at samarbejde på.
Glæd dig til at deltage og læse mere om Gitte Gravengaards forskningsprojekt på KU, som bliver
formidlet i billede og skrift af Peter Zeuthen og Eva Vestrheim.