Intern kommunikation og kvinder i topledelse
Der var noget for enhver smag. Første indslag blev præsenteret af kommunikationsrådgiver i Inversus, Jonas Bladt Hansen, og kommunikationschef i Scandic, Daniel Kirchhoff. Her gav de et indblik i, hvordan synergien mellem intern og ekstern kommunikation kan skabe forretningsværdi på nye måder. Intern kommunikation er blevet en flydende størrelse, der har brug for at skifte form på lige fod med teknologiens og generationers konstante udvikling. For at forstå sin forretning bedre, skal man derfor evaluere på strategi, være modig og eksperimentere med nye kanaler. Og gerne tænke i oplevelser. Som eksempel sluttede Daniel Kirchhoff med at fortælle, hvordan de i Scandic bruger hverdagens historier til at skabe en autentisk og stolt fortælling om deres hotelkultur.
Næste emne på dagsordenen blev præsenteret af Tina Chanruk Larsen, Communications Specialist hos Copus, og Jacqueline Juntermanns, Marketing og Communications Coordinator hos EPICO-IT, der har skrevet speciale om, hvordan vi taler om kvindekønnet i topledelse i dag med udgangspunkt i mediernes fremstilling. Her gjorde de publikum klogere på, hvordan mediernes narrativ af køn og ledelse har indflydelse på, hvordan vi opfatter og taler om kvindekønnet i topposter, og hvor meget mediernes brug af stereotype kønsbias egentlig smitter af på vores opfattelse og i høj grad er med til at skabe den virkelighed, vi ser.
Forskningskommunikation og flere unge i K1
Efter en spisepause introducerede Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner i RelationsPeople, sin og Gitte Gravengaards, ph.d. og lektor i kommunikation hos Københavns Universitet, kommende bog om forskningskommunikation. Bogen er en håndbog, og indeholder bl.a. konkrete anbefalinger og praktiske værktøjer til både forskere og eksperter. Disse redskaber er gode at have ved hånden, når der skal kommunikeres kompleks og kvalitetssikret viden effektivt ud til den brede offentlighed. Bogen kommer på hylderne primo marts.
Efter Anders Monrad Rendtorff opstod et skifte fra den erfarne kommunikatør til de unge kommunikationsstuderende på scenen. K1 vil gerne tiltrække flere studerende medlemmer, men hvordan kan de gøre et medlemskab interessant for flere unge? Det var netop, hvad en gruppe studerende fra CBS, KARL Kommunikation, havde på hjerte, da de pitchede deres eksamenscase af K1. Her blev fremlagt flere interessante tiltag, bl.a. introducerede de ideen om en smart QR-kode, der vil gøre det mere tilgængeligt for de unge at finde information om K1. Derudover fokuserede de på at skabe øjenhøjde, plads til at være uerfaren og mulighed for netværk mellem nye og mere erfarne kommunikatører, så K1 bliver mere attraktivt for de unge at være en del af.
Anderledes events og bæredygtig kommunikation
Hvordan lærer man bedst til en konference, og hvordan får man ny viden med hjem, som man også kan huske igen efterfølgende? Sådan indledte Majbritt Sandberg, Co-Founder i Pankaik Agency, sit indslag efter kaffepausen, da hun præsenterede, hvordan hun arbejder med at skabe anderledes events. Hun pointerede, at det handler om at skabe et nyt perspektiv, som deltagerne ikke havde forudset. Som konferencedeltagere går vi ofte går i de samme cirkler; vi deltager i events med de samme typer, vi selv er, og det skaber ikke nyt perspektiv. Derfor skal posen rystes, et fællesskab skal dannes og rammerne justeres alt efter hvilken målgruppe og emne, der er på tegnebrættet, når man skal planlægge et event for at skabe den bedst mulige læring.
Bæredygtig kommunikation af Lasse Alfastsen, Ejer og rådgiver i Bæredygtig Kommunikation, blev aftenens sidste indslag – et emne med stor aktualitet. For hvordan kan man som kommunikationsrådgiver arbejde med bæredygtighed, og hvor meget kommer bæredygtighed til at fylde i fremtiden? Lasse Alfastsen forklarede, at bæredygtighed til stadighed er forholdsvist nyt for mange virksomheder at forholde sig til, men at det er blevet et vilkår, man som virksomhed skal tage ind i sin kerne, hvis man vil være en del af fremtiden – og mange er godt på vej. Bl.a. forklarede han, hvordan flere og flere virksomheder er begyndt at fokusere på de 17 verdensmål, og at debatten har fået mange stemmer, der er værd at være opmærksomme på; politikere, institutioner og borgere, der stemmer med sine penge hver dag. Særligt de unge generationer går forrest i klimakampen. Verden er i hastig forandring, og det gælder om at følge med.
Aftenen blev afrundet med øl, vand og networking, hvor der var mulighed for at diskutere programmets forskelligartede indslag. Og indslagenes mangfoldighed, nærvær og aktualitet understregede blot, at K1 er drevet af kommunikationsbranchens skarpe ildsjæle, der har lyst til at bidrage med netop dét, de brænder for her og nu.