Sæt strøm til vidensdeling og bedre samarbejde

    Af Eva Kistrup Hvordan får man en virksomhed med afdelinger og medarbejdere over hele verden til at samarbejde og kommunikere bedre sammen? Den internationale organisation EACD belyste sammen med sin danske partner K1 emnet på et møde i København den 8. marts. De to danske virksomheder, Pandora og Velux, som begge har aktiviteter over det meste af verden, stillede op og fortalte åbent om succes og udfordringer med at skabe bedre forretningskommunikation i konglomeraterne.   Det rene Yammer Begge virksomheder baserer deres løsninger på Microsofts teknologier som blandt andet Yammer som begge virksomheder opfatter som en nøgleteknologi til at skabe kontakt og vidensudveksling på tværs af kontinenterne. Morten Dall, Pandora fortalte om hvordan virksomheden havde skabt sin internationale Infora-løsning i løbet af 19 måneder. Løsningen omfatter omkring 100 datterselskaber og afdelinger i primært Europa og Østen. Morten Dall lagde vægt på at det vigtigt at skabe buy-in og sætte ressourcer af til træning af optil 10.000 medarbejdere. Hans forslag var at dele projektet op i faser og at skabe en positiv og synlig kultur omkring det. I Pandoras tilfælde havde man bla. skabt en del unikke grafiske udtryk som kommunikerer projektet. Han listede også en række forudsætninger for at opnå succes med projektet: Det er vigtigt: At løsningen understøtter forretningens behov. At man har en god business case At projektet involverer nøglepersoner At projektet tilbyder lokal træning At man markedsfører det professionelt At man måler på projektets performance     For Line Møller Hansen fra Velux, er det vigtigt, at projektet er en del af en digital arbejdsplads. Ligesom Pandora har Velux haft stor udbytte af Yammer som ramme om den interpersonelle kontakt. I Velux løsning finder man bl.a. en juleblog, der følger en af toplederne gennem december måned. Denne blog er et af de mest læste i løsningen. Der er også opstået grupper som ”Kæledyr i Velux”. Line Møller Hansen synes at der skal være plads til en hel del, men søger at holde fokus på det faglige indhold, samtidig med at give plads til de mere private indslag. En svær udfordring For Velux har det været en udfordring at få medarbejderne i produktionen med i systemet. Man overvejer fortsat, hvordan det kan implementeres på en enkel og kosteffektiv måde. Pandora har f.eks. tilført de asiatiske produktionsarbejdspladser en lettere version af løsningen, som kan tilgås på medarbejdernes smartphones. Begge virksomheder ser deres løsninger som en vigtig faktor i konkurrencen på markedet. Løsningerne skaber bedre kommunikation, hurtigere beslutningsgange og større indtjening. Kort sagt bliver det nemmere at være en global spiller. Det koster tid og penge at etablere løsningen. Men i forhold til alternativerne, kan man skabe bedre sammenhold, bedre virksomhedskultur, hurtige kommunikation og resultater. K1s forperson Anders Rendtorff er glad for partnerskabet med EACD: EACD er meget stærk, hvad angår analyser og forskning indenfor kommunikationsfaget, hvilket giver adgang til god empiri. Vi planlægger flere fælles aktiviteter med EACD i løbet af året. Samarbejdet styrker vores medlemmers faglighed og giver masser af nyttig viden. ”

 

 

Af Eva Kistrup

Hvordan får man en virksomhed med afdelinger og medarbejdere over hele verden til at samarbejde og kommunikere bedre sammen?

Den internationale organisation EACD belyste sammen med sin danske partner K1 emnet på et møde i København den 8. marts.

De to danske virksomheder, Pandora og Velux, som begge har aktiviteter over det meste af verden, stillede op og fortalte åbent om succes og udfordringer med at skabe bedre forretningskommunikation i konglomeraterne.

 

Det rene Yammer

Begge virksomheder baserer deres løsninger på Microsofts teknologier som blandt andet Yammer som begge virksomheder opfatter som en nøgleteknologi til at skabe kontakt og vidensudveksling på tværs af kontinenterne.

Morten Dall, Pandora fortalte om hvordan virksomheden havde skabt sin internationale Infora-løsning i løbet af 19 måneder. Løsningen omfatter omkring 100 datterselskaber og afdelinger i primært Europa og Østen.

Morten Dall lagde vægt på at det vigtigt at skabe buy-in og sætte ressourcer af til træning af optil 10.000 medarbejdere. Hans forslag var at dele projektet op i faser og at skabe en positiv og synlig kultur omkring det. I Pandoras tilfælde havde man bla. skabt en del unikke grafiske udtryk som kommunikerer projektet.

Han listede også en række forudsætninger for at opnå succes med projektet:

Det er vigtigt:

  • At løsningen understøtter forretningens behov.
  • At man har en god business case
  • At projektet involverer nøglepersoner
  • At projektet tilbyder lokal træning
  • At man markedsfører det professionelt
  • At man måler på projektets performance

 

 

For Line Møller Hansen fra Velux, er det vigtigt, at projektet er en del af en digital arbejdsplads. Ligesom Pandora har Velux haft stor udbytte af Yammer som ramme om den interpersonelle kontakt. I Velux løsning finder man bl.a. en juleblog, der følger en af toplederne gennem december måned. Denne blog er et af de mest læste i løsningen. Der er også opstået grupper som ”Kæledyr i Velux”. Line Møller Hansen synes at der skal være plads til en hel del, men søger at holde fokus på det faglige indhold, samtidig med at give plads til de mere private indslag.

En svær udfordring

For Velux har det været en udfordring at få medarbejderne i produktionen med i systemet. Man overvejer fortsat, hvordan det kan implementeres på en enkel og kosteffektiv måde. Pandora har f.eks. tilført de asiatiske produktionsarbejdspladser en lettere version af løsningen, som kan tilgås på medarbejdernes smartphones.

Begge virksomheder ser deres løsninger som en vigtig faktor i konkurrencen på markedet. Løsningerne skaber bedre kommunikation, hurtigere beslutningsgange og større indtjening. Kort sagt bliver det nemmere at være en global spiller. Det koster tid og penge at etablere løsningen. Men i forhold til alternativerne, kan man skabe bedre sammenhold, bedre virksomhedskultur, hurtige kommunikation og resultater.

K1s forperson Anders Rendtorff er glad for partnerskabet med EACD:

EACD er meget stærk, hvad angår analyser og forskning indenfor kommunikationsfaget, hvilket giver adgang til god empiri. Vi planlægger flere fælles aktiviteter med EACD i løbet af året. Samarbejdet styrker vores medlemmers faglighed og giver masser af nyttig viden. ”

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere