Kunsten at vide, hvornår man skal sige nej

Af Eva Kistrup Skal man altid hoppe med på den nyeste trend? Det er et spørgsmål, som næsten alle virksomheder står overfor. Også når det gælder om at markedsføre og sælge sine varer efter helt nye koncepter. Men faktisk viser nye eksempler, at man kan styrke sit eget brand og anseelse ved at holde fast på egne holdninger og modeller. For få år siden kom begrebet ”Black Friday” til Danmark. Et superudsalg i slutnovember, der tilsyneladende giver kunderne mulighed for at spare stort på julegaverne. Mange danske stormagasiner og butikker hoppede på. De første år viste stor kundeinteresse. Og ”Black Friday” har øget omsætningen for de deltagende virksomheder, i hvert fald på kort sigt. Men der er andre udbydere, der ikke alene har sagt nej tak til at deltage, men også er gået ud offentligt og forklaret hvorfor de finder, at Black Friday ikke er et positivt islæt i detailhandelen og slet ikke i deres forretning. IKEA tog allerede offentlig afstand da ”Black Friday” gjorde sit indtog i Danmark. ”Vi har gennem de senere år været ude med flere kronikker og debatindlæg. I vores optik er det ikke en god strategi at etablere endnu en event med uigennemskuelig prissætning der bidrager yderligere til et marked præget af elevatorpriser. Vores holdning og kommunikation er grundlæggende forankret i vores egen forretningsstrategi om at tilbyde lave priser til de mange mennesker. I IKEA har vi altid haft et princip om at arbejde langsigtet med vores prissætning, og sætte den rigtige pris fra starten. Det bygger tillid og giver kunderne sikkerhed og tryghed”, forklarer Tina Würgau Lindharth, Country Corporate Communication Manager IKEA Denmark A/S Har altid gået sine egne veje IKEA er en af verdens mest succesfulde udfordrervirksomheder. En udfordrervirksomhed er kendetegnet ved at have sit eget syn på markedet og en hel anden tilgang til kunderne. ”Vi følger stadig den kultur, som Ingvar Kamprad identificerede da han startede IKEA i 1943. Kunden i centrum og gode produkter til overkommelige priser. Selv om vi i dag er blevet en meget mere kompleks virksomhed, er det stadig vores vision om at skabe en bedre hverdag, der guider os i alt hvad vi gør. ” Møbelbranchen både i Danmark og internationalt er under et vist pres. Mange spillere tilbyder store rabatter med jævne mellemrum, og for dem, er ”Black Friday” en oplagt mulighed for at få mere omsætning, om end de mange rabatter udhuler fortjenesten. ”Vi har taget en hel anden tilgang til salget. Ja vi sætter varer ned, nu og da, men det er vores mål at holde stabile priser. IKEA er konstant i udvikling, og i de kommende år vil vi fokuserer på hvordan vi bliver mere tilgængelige og nemmere at handle med. Det betyder bl.a. at vi er ved at udvikle et ”city-koncept”, som vil bringe IKEA til centrum af 30 storbyer, herunder København, ” fortæller Tina Würgau Lindharth. IKEA er ikke bange for at gå nye veje. For nogle år siden, startede den danske snedkervirksomhed Reform med at lave luksusfronter, der passede til IKEAs basiskøkkenskabe. Hvor mange andre virksomheder ville have reageret med et sagsanlæg, valgte IKEA den stikmodsatte løsning:   ”Vi valgte den positive tilgang og værdsætter interessen for at være kreative og personalisere fx vores køkkener. Det segment, der ønsker luksusfronter, er sandsynligvis ikke de store IKEA kunder i forvejen, men på denne måde lærer de os at kende fra en uvant side. Vi navigerer ikke efter initiativer som Reform eller andre IKEA hacks, men det er med til at sætte lidt kulør på IKEA brandet og i tilfældet med Reform er det er blevet win-win for begge parter. ”  Tina Würgau Lindharth, Ikea Parat til fremtidens udfordringer Hvor konkurrenterne satser på konstant lavere priser og events som ”Black Friday”, fokuserer IKEA på de fremtidige udfordringer og muligheder. ”Vi kan forvente at miljødebatten vil føre til mere bevidste forbrugere, hvor bæredygtighed og ansvarlighed kommer til at spille en større og mere afgørende rolle i forbrugernes valg. Derfor ser vi i øjeblikket på flere spændende initiativer, som understøtter at kunderne beholder møblerne længere, og derfor køber færre. Nogle af vores varehuse tilbyder allerede at kunderne kan komme med deres gamle IKEA møbler og sælge dem tilbage til os, og hvis de ønsker det, købe nye eller brugte IKEA-møbler, men vi vil komme til at se flere anderledes initiativer for at skabe et mere bæredygtigt og cirkulært IKEA i de kommende år. Vi vil også fortsat investerer i udvikling af materialer og produktion, ligesom vi for nogle år siden en chance med at introducere LED pærer, til trods for at de var meget dyrere end de traditionelle. Resultatet blev at vi kunne udfase de traditionelle pærer tidligere end krævet, og i dag er teknologien udviklet, så vi kan sælge LED til så lave priser at de mange mennesker har råd til dem. Det er generelt den tankegang, vi benytter i udviklingen af de næste produkter. ” IKEA er så fremadrettet i deres tankegang at et event som ”Black Friday” virker outdated. Hos IKEA valgte man bare at holde en helt almindelig fredag: ”Det er meget enkelt. Vi holder åbent som normalt. Vi har ikke de store, vilde tilbud, alligevel har vi et flot besøg og et salg, der lægger væsentligt over det normale på sammenlignelige dage. Det bekræfter os i at pris og tilbud ikke er de eneste faktorer for kunderne.  Ikea og Black Friday I fremtiden kommer miljøvenlighed til at betyde meget mere og ”køb og smid væk” bliver dårlig stil. Vi kunne have valgt at holde os ude af ”Black Friday” debatten, men vi så det som en god anledning til at åbne diskussionen om hvordan detailhandlen bliver nødt til at udvikle og ændre sig. Vi har erfaret at der er flere og flere der er med på at gøre noget anderledes, og der er også kunder, der stiller de vigtige spørgsmål og krav. Og dem, bliver der stadig flere af, ” slutter Tina Würgau Lindharth.

Af Eva Kistrup

Skal man altid hoppe med på den nyeste trend? Det er et spørgsmål, som næsten alle virksomheder står overfor. Også når det gælder om at markedsføre og sælge sine varer efter helt nye koncepter.

Men faktisk viser nye eksempler, at man kan styrke sit eget brand og anseelse ved at holde fast på egne holdninger og modeller.

For få år siden kom begrebet ”Black Friday” til Danmark. Et superudsalg i slutnovember, der tilsyneladende giver kunderne mulighed for at spare stort på julegaverne.
Mange danske stormagasiner og butikker hoppede på. De første år viste stor kundeinteresse. Og ”Black Friday” har øget omsætningen for de deltagende virksomheder, i hvert fald på kort sigt.

Men der er andre udbydere, der ikke alene har sagt nej tak til at deltage, men også er gået ud offentligt og forklaret hvorfor de finder, at Black Friday ikke er et positivt islæt i detailhandelen og slet ikke i deres forretning.

IKEA tog allerede offentlig afstand da ”Black Friday” gjorde sit indtog i Danmark.

”Vi har gennem de senere år været ude med flere kronikker og debatindlæg. I vores optik er det ikke en god strategi at etablere endnu en event med uigennemskuelig prissætning der bidrager yderligere til et marked præget af elevatorpriser. Vores holdning og kommunikation er grundlæggende forankret i vores egen forretningsstrategi om at tilbyde lave priser til de mange mennesker.

I IKEA har vi altid haft et princip om at arbejde langsigtet med vores prissætning, og sætte den rigtige pris fra starten. Det bygger tillid og giver kunderne sikkerhed og tryghed”, forklarer Tina Würgau Lindharth, Country Corporate Communication Manager IKEA Denmark A/S

Har altid gået sine egne veje

IKEA er en af verdens mest succesfulde udfordrervirksomheder. En udfordrervirksomhed er kendetegnet ved at have sit eget syn på markedet og en hel anden tilgang til kunderne.

”Vi følger stadig den kultur, som Ingvar Kamprad identificerede da han startede IKEA i 1943. Kunden i centrum og gode produkter til overkommelige priser. Selv om vi i dag er blevet en meget mere kompleks virksomhed, er det stadig vores vision om at skabe en bedre hverdag, der guider os i alt hvad vi gør. ”

Møbelbranchen både i Danmark og internationalt er under et vist pres. Mange spillere tilbyder store rabatter med jævne mellemrum, og for dem, er ”Black Friday” en oplagt mulighed for at få mere omsætning, om end de mange rabatter udhuler fortjenesten.

”Vi har taget en hel anden tilgang til salget. Ja vi sætter varer ned, nu og da, men det er vores mål at holde stabile priser. IKEA er konstant i udvikling, og i de kommende år vil vi fokuserer på hvordan vi bliver mere tilgængelige og nemmere at handle med. Det betyder bl.a. at vi er ved at udvikle et ”city-koncept”, som vil bringe IKEA til centrum af 30 storbyer, herunder København, ” fortæller Tina Würgau Lindharth.

IKEA er ikke bange for at gå nye veje. For nogle år siden, startede den danske snedkervirksomhed Reform med at lave luksusfronter, der passede til IKEAs basiskøkkenskabe. Hvor mange andre virksomheder ville have reageret med et sagsanlæg, valgte IKEA den stikmodsatte løsning:

 

”Vi valgte den positive tilgang og værdsætter interessen for at være kreative og personalisere fx vores køkkener. Det segment, der ønsker luksusfronter, er sandsynligvis ikke de store IKEA kunder i forvejen, men på denne måde lærer de os at kende fra en uvant side. Vi navigerer ikke efter initiativer som Reform eller andre IKEA hacks, men det er med til at sætte lidt kulør på IKEA brandet og i tilfældet med Reform er det er blevet win-win for begge parter. ”

 Tina Würgau Lindharth, Ikea

Parat til fremtidens udfordringer

Hvor konkurrenterne satser på konstant lavere priser og events som ”Black Friday”, fokuserer IKEA på de fremtidige udfordringer og muligheder.
”Vi kan forvente at miljødebatten vil føre til mere bevidste forbrugere, hvor bæredygtighed og ansvarlighed kommer til at spille en større og mere afgørende rolle i forbrugernes valg. Derfor ser vi i øjeblikket på flere spændende initiativer, som understøtter at kunderne beholder møblerne længere, og derfor køber færre. Nogle af vores varehuse tilbyder allerede at kunderne kan komme med deres gamle IKEA møbler og sælge dem tilbage til os, og hvis de ønsker det, købe nye eller brugte IKEA-møbler, men vi vil komme til at se flere anderledes initiativer for at skabe et mere bæredygtigt og cirkulært IKEA i de kommende år.

Vi vil også fortsat investerer i udvikling af materialer og produktion, ligesom vi for nogle år siden en chance med at introducere LED pærer, til trods for at de var meget dyrere end de traditionelle. Resultatet blev at vi kunne udfase de traditionelle pærer tidligere end krævet, og i dag er teknologien udviklet, så vi kan sælge LED til så lave priser at de mange mennesker har råd til dem. Det er generelt den tankegang, vi benytter i udviklingen af de næste produkter. ”

IKEA er så fremadrettet i deres tankegang at et event som ”Black Friday” virker outdated. Hos IKEA valgte man bare at holde en helt almindelig fredag:

”Det er meget enkelt. Vi holder åbent som normalt. Vi har ikke de store, vilde tilbud, alligevel har vi et flot besøg og et salg, der lægger væsentligt over det normale på sammenlignelige dage. Det bekræfter os i at pris og tilbud ikke er de eneste faktorer for kunderne.

 Ikea og Black Friday

I fremtiden kommer miljøvenlighed til at betyde meget mere og ”køb og smid væk” bliver dårlig stil.
Vi kunne have valgt at holde os ude af ”Black Friday” debatten, men vi så det som en god anledning til at åbne diskussionen om hvordan detailhandlen bliver nødt til at udvikle og ændre sig. Vi har erfaret at der er flere og flere der er med på at gøre noget anderledes, og der er også kunder, der stiller de vigtige spørgsmål og krav. Og dem, bliver der stadig flere af, ” slutter Tina Würgau Lindharth.

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere