Forpersonstanker – august

Forleden blev jeg spurgt om, hvad jeg mener, er en kommunikatørs faglighed... det er ikke første gang, jeg er blevet spurgt, og jeg tænker heller ikke, at jeg er den eneste kommunikatør, der har fået det spørgsmål.

Det gjorde det dog ikke nemmere at svare på… At anledningen til spørgsmålet var en formodning om, at mange kommunikatører kæmper med en usikkerhed vores faglighed gjorde det ikke mindre interessant, og satte mine tanker i gang (igen…)

En blandet landhandel
Jeg kan nemlig godt følge denne usikkerhed, for hold op, hvor er vi en blandet landhandel os, der arbejder med kommunikation. Nogle forsker, nogle laver markedsføring, andre journalistik, vi har interne kommunikatører, change management-eksperter og digitale guruer. Oversættere, kulturnomader, innovationskonsulenter. Vi kan have specialiseret os i særlige områder; kulturformidling, naturvidenskabelig formidling, topledelsesrådgivning. 

Ja, vi er en blandet gruppe, så hvad kræver det egentlig at være kommunikatør?

Forskningsprojektet ”Fremtidens Rådgiver”, som løbende har delt ud af guldkornene i K1, har været vidt omkring i afsøgningen af netop det spørgsmål. Viden om kommunikation, forretningsforståelse, indsigt i verden, økonomi, ledelse, integritet, metodisk forståelse og evnen til at handle på dem er blandt basiskompetencerne.

Mit eget bud på et svar er i samme boldgade som forskningsprojektet, men alligevel lidt anderledes.

Vi kan udfordre præmissen
Jeg ser nemlig en spændende rød tråd i at arbejde med ordet ‘overkomplicere’. Ordet opfattes ofte lidt negativt, men egentlig beskriver det vores opgave ganske ok. For noget, jeg tror, at vi kommunikatører kan dyrke endnu mere er evnen til at åbne spørgsmålene, kigge nærmere på mulighederne, se hullerne og udfordre præmissen. Vi kan udvide rammerne, vende stenene og sætte vidvinklen på ‘accepterede sandheder’. Vi kan se skjulte sammenhænge og kontekstualisere.

Men vi stopper selvfølgelig ikke der. For efter vi har kompliceret tingene, så kan vi zoome ind og skærpe. Finde den spændende vinkel og bryde løsningen ned i bidder, så vi kan eksekvere helt konkret. Produkt for produkt kan vi tegne et samlet billede, som også giver mening for andre. Denne evne til at eksekvere er noget, kommunikatører bør være meget stolte af. Så længe vi ikke falder i eksekveringsgryden.

Jeg er nok ikke den eneste, der er blevet mødt med et ønske om blot at gøre, hvad der bliver bedt om – uden tanke for, at det måske var noget helt andet, der var brug for. Men hvis vi glemmer første del; den, der udvider perspektivet; og kun forholder os til den sidste del; at få lavet den pressemeddelelse, video eller det oplæg, så ender vi i stedet med at overforenkle og fortynde – og dermed sænke vores egen værdi.

Hvis vi derimod insisterer på at være med til at skabe sammenhæng, mening og forståelse i en kompleks verden og er klar til at gå alternative veje for at gøre det – så gør vi os selv uundværlige.

Det er i hvert fald det, jeg tror på, og det, jeg håber, at vi kan hjælpe hinanden til i K1. Styrke hinanden i troen på kommunikations værdi og hjælpe hinanden til at udvikle og udfordre mere.

Nyt i K1: Boganmelderkorps
Nu vi er ved udvikling, så er det nærliggende at tage et kig på, hvor vi er i K1-regi lige nu. Nye initiativer er vokset frem under corona-isolationen. Jeg kan mærke, at mange ildsjæle har haft brug for at skabe og nytænke, og det kommer os alle til gode. Vi introducerer et helt nyt K1-koncept, nemlig et boganmelder-korps. Vi har lavet aftaler med Samfundslitteratur og Gyldendal Business om, at de sender os den nyeste faglitteratur, så vi kan brede gode anbefalinger ud i K1’s netværk. 

Vil du gerne være en del af anmelderkorpset? Så send os en mail på K1@k1kommunikationsforening.dk

Derudover så har vores initiativ ‘Det Meningsfulde Samfund’ lige afholdt ‘Sange vi er fælles om’ og byder velkommen til ‘Kommunikation, der skaber samfundssind og medborgerskab’ d. 16. september. Du kan også allerede nu sætte kryds i kalenderen d. 7. oktober, hvor vi afholder K1’s årlige Summit og generalforsamling. Jeg glæder mig til det hele.

De bedste hilsner
Katrine Ninn-Grønne
Forperson K1 Kommunikationsforening

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere