ETIK ER IKKE KUN FOR PR-BUREAUER, MEN FOR OS ALLE
Tekst: Pelle Nilsson
Billede: Eva Vestrheim & privat
Diskussionerne om etik i kommunikationsbranchen fortsætter i kølvandet på Falck-gate. Blandt andet mellem formanden for PR-udvalget i Kreativitet & Kommunikation, Kresten Schultz Jørgensen og Espen Højlund, CEO for Advice.
Espen udtalte til Dansk Markedsføring, at den danske PR- og kommunikationsbranche i hans øjne opererer ud fra et ”relativt løst etisk kodeks.”
Til dette svarer Kresten, at kodekset er “såvel rigtig skarpt som dækkende” under henvisning til den såkaldte Helsinkideklaration (https://iccopr.com/helsinki-declaration/), som han i sin egenskab af formanden for PR-udvalget i Kreativitet & Kommunikation indgik på vegne af deres medlemmer i november 2018.
Hvad Kresten måske overser, er at PR-bureauerne, som er medlemmer af Kreativitet og Kommunikation udgør et meget lille mindretal i den danske kommunikationsbranche, hvor den helt store majoritet er de mange tusinde kommunikationsmedarbejdere i de danske virksomheder og organisationer.
Pelle Nilsson; Stærk forkæmper af det etiske kodeks, både inden – og udenfor branchen.
Hvad Kresten måske overser, er at PR-bureauerne, som er medlemmer af Kreativitet og Kommunikation udgør et meget lille mindretal i den danske kommunikationsbranche, hvor den helt store majoritet er de mange tusinde kommunikationsmedarbejdere i de danske virksomheder og organisationer.
Så selvom nu Falck/Advice-sagen og tidligere DSB/Waterfront var store og alvorlige skandaler, hvor PR-bureauer spiller hovedrollen, så foretages der valg af kommunikatører hver dag, hvor et levende etisk kompas kunne være nyttigt.
Hverdagens udfordringer
Det er dokumenteret af DJ Kommunikation, at hver tredje kommunikatør er blevet bedt om at udføre opgaver, der var uetiske (fx ved fortielser eller løgne) og kun hver tredje kommunikatør oplever branchens etiske standard som god (https://journalisten.dk/kommunikatoerer-branchens-etik-er-middelmaadig-eller-ringere).
En anden aktuel sag – om statsminister Anders Fogh Rasmussens kommunikation i forbindelse med Folketingets beslutning om at deltage i krigen i Irak – er et godt eksempel på dette.
Krigsudredningen, der er lavet af forskere på Københavns Universitet viser, at det var en snæver kreds af mennesker med statsministeren i spidsen, der traf de afgørende beslutninger, og at disse “overdrev”, “strammede kendsgerningerne” og videregav informationer, der “i flere tilfælde ikke var i fuld overensstemmelse med de indhentede oplysninger og interne overvejelser.” Altså – de sendte danske soldater i krig ud fra løgne og fortielser.
Frue Plads, Københavns Universitet
Det er så vidt jeg ved ikke dokumenteret, hvilken rolle Anders Foghs daværende spindoktor Michael Kristiansen spillede i formuleringen af disse budskaber, men det kunne være interessant at vide, herunder hvilke etiske overvejelser, han gjorde sig i den forbindelse. I hvert fald blev han i jobbet helt frem til 2015, hvor han skiftede Anders Fogh ud med Danske Bank.
For løst etisk grundlag
Der er med andre ord al mulig grund til at give Espen Højlund ret i, at den danske kommunikationsbranche opererer på et særdeles løst etisk grundlag. Heldigvis viser undersøgelsen fra DJ Kommunikation, at der er stor opbakning for, at kommunikationsbranchen får et fælles sæt etiske retningslinjer. I K1 håber vi, at kunne samle alle, der organiserer professionelle kommunikatører blandt ét fælles etisk kodeks, og at dette kan levendegøres, blandt andet igennem et fagetisk råd.
Som en afsluttende refleksion vil jeg gerne appellere til, at vi i branchen dæmper lysten til at pege alt for meget fingre og blot fordømme skurkene, uden at vi egentlig er blevet klogere. Og at vi tænker over vores eget fagprofessionelle etiske ansvar. For – hånden på hjertet – hvor mange af os har ikke igennem årene trukket et budskab lidt vel hårdt op? Lad den, der er ren, kaste den første sten, siger jeg bare…
Om skribenten
Pelle Nilsson er direktør hos Resonans Kommunikation med mere end 20 års erfaring som ledelses- og kommunikationsrådgiver med specialer inden for forandringsledelse, forretningsudvikling og strategisk intern kommunikation. Pelle er desuden bestyrelsesmedlem i K1.