Leder: Tager du ansvar for dit fag?

Leder: Tager du ansvar for dit fag? Tekst: Eva Kistrup Billede: Eva Vestrheim, Peter Zeuthen & privat Kommunikatører er en blandet gruppe, der kommer fra over 20 forskellige uddannelseskombinationer. Vi er et relativt nyt fag, så vi har ikke en fast bibel eller tradition, som vi skal forholde os til. Vi har ikke en beskyttet titel eller et egentligt kodeks for, hvordan vi agerer med kunder, influenter, medier eller andre mod- og medspillere. Det er på mange måder en udfordring, men på andre områder en stor gave. Da vi valgte at starte K1, var det ud fra et ønske om at have et forum, hvor vi kunne mødes, snakke fag, men også udvikle vores faglighed, samt hjælpe nye unge kommunikatører til en god start i faget. Vi var parate til at tage et medansvar for, at fagets udøvere har mulighed for at udbygge deres kompetencer, lære af de bedste eksempler, dele viden og give deres kunder og målgrupper den bedst tænkelige rådgivning og kommunikationsstøtte. K1 bliver drevet af ildsjæle, der er villige til at investere deres viden og tid, og tilmed gerne stiller deres kundskaber til rådighed for bl.a. deres konkurrenter. Det skal vi være dybt taknemmelige for. Heldigvis er der mange, der stiller gratis op for K1 som oplægsholdere, og praktiske hjælpere stiller lokaler til rådighed. Ydermere fungerer flere som mentorer for nyudklækkede kommunikatører i et betydeligt omfang.  Snakken er i gang ved K1 Nytårstaffel 2019 på CBS Vi er stærkt engagerede i projekter som ComCaseCompetition, hvor kommunikationsstuderende får mulighed for at teste deres faglighed.  De får lejlighed til at prøve at løse svære udfordringer for nogle af de bedste internationalt orienterede danske virksomheder. Startet af CBS og den gamle kommunikationsforening, har ComCaseCompetion givet studerende mulighed for at prøve den store klinge hos bl.a. Coloplast, Maersk, Carlsberg, Novo Nordisk, Egmont, Arla, Novozymes og i år, Pandora.  Flere af deltagerne har fået jobs hos disse virksomheder eller gennem jurydeltagere og sponsorer.  Måske var det noget for dig og/eller din virksomhed at involvere sig i? Ellers har vi andre projekter, hvor du kan yde et bidrag. Når man deltager i K1’s arrangementer møder man mange ildsjæle, der brænder for ikke kun deres egne virksomheder, men også for fagets fremtid. Flere nyuddannede har fundet jobs gennem foreningen. Vi er glade for, at så mange deltager i vores arrangementer. Vi kan se på tilbagemeldingerne, at man får meget viden og gode input. Flere og flere vælger at melde sig ind. Mange vil også gerne give en hånd med. Det er helt legitimt at bruge foreningen til at blive klogere og til at møde potentielle kunder. Men indimellem støder vi på nyuddannede, der kan fortælle, at de arbejder gratis for et bureau eller virksomhed for at få erfaring. Flere gange er de blevet lovet et job, men oplever at de bliver udskiftet med en ny blåøjet nyuddannet. Vi ser også stillingsopslag på internettet, hvor bureauer og virksomheder søger gratis praktikanter, som man til gengæld forventer kan løse svære og komplicerede opgaver. Det er ikke at tage ansvar for sit fag. Der er masser af muligheder for at få praktikanter igennem uddannelserne, hvor der er klare regler for hvordan et praktikforhold skal løses. Jeg har selv haft flere studiepraktikanter i min tidligere virksomhed. Flere af praktikanterne fortsatte som lønnede studentermedhjælpere og blev senere konsulenter. Det er dejligt at følge dem i deres videre udvikling og i flere tilfælde at nå højt på karrierestigen. K1 er åben for alle. Vi stiller ikke spørgsmål. Du bestemmer selv, hvor aktiv du vil være i fællesskabet. Vi har ikke noget hierarki, men vi forventer at der er respekt for faget og fagets udøvere. Mange oplægsholdere fortæller åbent om deres virksomhed eller projekter. Det lærer vi meget af. Vi er et åbent forum, men det kræver, at vi alle respekterer god brancheetik. Kun sådan kan vi opretholde en åben kultur, der gavner os alle og vores fag. Om skribenten Eva Kistrup er uddannet Mag. Art i Litteraturvidenskab og sprang direkte ind i branchen som tekstforfatter og rådgiver i strategisk kommunikation og markedsføring for danske og internationale virksomheder. Fra 1999 til 2010 var Eva medejer af Discus Communications, et integreret kommunikationsbureau med fokus på IT-virksomheder. Siden 2010 har hun rådgivet start-up og upstart-virksomheder med målrettet kommunikation. Og nu gælder det COVER POWER, der formidler vikarer til kommunikation og markedsføringsvirksomheder. Eva er medlem af bestyrelsen i K1 og redaktør for nyhedsbrevet. Desuden anmelder hun ballet for det internationale medie danceviewtimes.  

Leder: Tager du ansvar for dit fag?

Tekst: Eva Kistrup

Billede: Eva Vestrheim, Peter Zeuthen & privat

Kommunikatører er en blandet gruppe, der kommer fra over 20 forskellige uddannelseskombinationer. Vi er et relativt nyt fag, så vi har ikke en fast bibel eller tradition, som vi skal forholde os til. Vi har ikke en beskyttet titel eller et egentligt kodeks for, hvordan vi agerer med kunder, influenter, medier eller andre mod- og medspillere.

Det er på mange måder en udfordring, men på andre områder en stor gave. Da vi valgte at starte K1, var det ud fra et ønske om at have et forum, hvor vi kunne mødes, snakke fag, men også udvikle vores faglighed, samt hjælpe nye unge kommunikatører til en god start i faget. Vi var parate til at tage et medansvar for, at fagets udøvere har mulighed for at udbygge deres kompetencer, lære af de bedste eksempler, dele viden og give deres kunder og målgrupper den bedst tænkelige rådgivning og kommunikationsstøtte.

K1 bliver drevet af ildsjæle, der er villige til at investere deres viden og tid, og tilmed gerne stiller deres kundskaber til rådighed for bl.a. deres konkurrenter. Det skal vi være dybt taknemmelige for. Heldigvis er der mange, der stiller gratis op for K1 som oplægsholdere, og praktiske hjælpere stiller lokaler til rådighed. Ydermere fungerer flere som mentorer for nyudklækkede kommunikatører i et betydeligt omfang.

 Snakken er i gang ved K1 Nytårstaffel 2019 på CBS

Vi er stærkt engagerede i projekter som ComCaseCompetition, hvor kommunikationsstuderende får mulighed for at teste deres faglighed.  De får lejlighed til at prøve at løse svære udfordringer for nogle af de bedste internationalt orienterede danske virksomheder. Startet af CBS og den gamle kommunikationsforening, har ComCaseCompetion givet studerende mulighed for at prøve den store klinge hos bl.a. Coloplast, Maersk, Carlsberg, Novo Nordisk, Egmont, Arla, Novozymes og i år, Pandora.  Flere af deltagerne har fået jobs hos disse virksomheder eller gennem jurydeltagere og sponsorer.  Måske var det noget for dig og/eller din virksomhed at involvere sig i? Ellers har vi andre projekter, hvor du kan yde et bidrag.

Når man deltager i K1’s arrangementer møder man mange ildsjæle, der brænder for ikke kun deres egne virksomheder, men også for fagets fremtid. Flere nyuddannede har fundet jobs gennem foreningen.

Vi er glade for, at så mange deltager i vores arrangementer. Vi kan se på tilbagemeldingerne, at man får meget viden og gode input. Flere og flere vælger at melde sig ind. Mange vil også gerne give en hånd med. Det er helt legitimt at bruge foreningen til at blive klogere og til at møde potentielle kunder.

Men indimellem støder vi på nyuddannede, der kan fortælle, at de arbejder gratis for et bureau eller virksomhed for at få erfaring. Flere gange er de blevet lovet et job, men oplever at de bliver udskiftet med en ny blåøjet nyuddannet. Vi ser også stillingsopslag på internettet, hvor bureauer og virksomheder søger gratis praktikanter, som man til gengæld forventer kan løse svære og komplicerede opgaver.

Det er ikke at tage ansvar for sit fag. Der er masser af muligheder for at få praktikanter igennem uddannelserne, hvor der er klare regler for hvordan et praktikforhold skal løses. Jeg har selv haft flere studiepraktikanter i min tidligere virksomhed. Flere af praktikanterne fortsatte som lønnede studentermedhjælpere og blev senere konsulenter. Det er dejligt at følge dem i deres videre udvikling og i flere tilfælde at nå højt på karrierestigen.

K1 er åben for alle. Vi stiller ikke spørgsmål. Du bestemmer selv, hvor aktiv du vil være i fællesskabet. Vi har ikke noget hierarki, men vi forventer at der er respekt for faget og fagets udøvere. Mange oplægsholdere fortæller åbent om deres virksomhed eller projekter. Det lærer vi meget af. Vi er et åbent forum, men det kræver, at vi alle respekterer god brancheetik. Kun sådan kan vi opretholde en åben kultur, der gavner os alle og vores fag.

Om skribenten

Eva Kistrup er uddannet Mag. Art i Litteraturvidenskab og sprang direkte ind i branchen som tekstforfatter og rådgiver i strategisk kommunikation og markedsføring for danske og internationale virksomheder. Fra 1999 til 2010 var Eva medejer af Discus Communications, et integreret kommunikationsbureau med fokus på IT-virksomheder. Siden 2010 har hun rådgivet start-up og upstart-virksomheder med målrettet kommunikation. Og nu gælder det COVER POWER, der formidler vikarer til kommunikation og markedsføringsvirksomheder. Eva er medlem af bestyrelsen i K1 og redaktør for nyhedsbrevet. Desuden anmelder hun ballet for det internationale medie danceviewtimes.