af Eva Kistrup
Vi har talt med kommunikationschefer og bureauer, om hvordan de kommer igennem sommeren. I dag er det ikke længere en mulighed at lukke afdelingen helt ned og sende alle medarbejdere på ferie. Der kan hurtigt komme enten et negativ fokus eller en stor mulighed på virksomheden eller en af bureauets kunder.
For Astrid Gade, Vice President, Group Communications, Danish Crown er det nødvendigt at holde afdelingen i gang hele sommerperioden igennem:
”Vi er 12 medarbejdere i afdelingen, og rigtigt mange vil gerne holde ferie i juli, så der er vi typisk minimum to på arbejde. Vi kan have dage, hvor der kun er en, men så er der en bagvagt på. I ferieperioden drosler vi ned for et antal faste opgaver, bla. nyhedsbreve og personalebladet. Men vi er stadigt nødt til at være parate til at håndtere en stor og pludselig udfordring. Vi er i levnedsmiddelbranchen og en del af en international koncern, hvor en lille incident kan blive til en betydelig krise på kort tid. Så det er vi altid parat til. ”
Bornholm, Bornholm …
En af sommerens store begivenheder har været folkemødet på Bornholm.
”Vi har været med som deltagere i paneldebatter med mere, men i år har vi sagt ja til at være måltidspartner og drive en bod. Det har været et spændende projekt, ikke mindst fordi vi her kommer i kontakt med en meget bredere gruppe af deltagerne, set i forhold til paneldebatterne. Vi har et slagteri på Bornholm, så det er naturligt for os at være en del af Folkemødet. Vi har indgået end treårig aftale som måltidspartner, så Folkemødet bliver en endnu vigtigere del af vores sommeraktiviteter.”
SIVIL til Folkemødet med civilsamfundet
For medstifter og partner i det socialøkonomiske kommunikationsbureau SIVIL, og medstifter af K1, Lasse Alfastsen, er Folkemødet på Bornholm én af sommerens stærkt imødesete begivenheder. Ifølge Lasse Alfastsen er det ikke kun en vigtig begivenhed pga. de forretningsmuligheder, som Folkemødet repræsenterer for et kommunikationsbureau. Det er først og fremmest en vigtig begivenhed for de mange oversete civilsamfundsorganisationer, som hver dag arbejder for oversete målgrupper og dagsordner.
En folkefest for civilsamfundet
”Der findes så mange civilsamfundsorganisationer og socialøkonomiske virksomheder i Danmark, der hver dag bidrager til sammenhængskraften her til lands, som er overset af den ene eller anden årsag. Folkemødet giver dem en unik mulighed for at få deres sag hørt og komme i dialog med interessante målgrupper. Dét er normalvis ikke noget, der er alle forundt, og derfor repræsenterer Folkemødet en unik mulighed for denne gruppe af organisationer.”, fortæller Lasse Alfastsen og uddyber:
”Det er selvfølgelig afgørende, at de støber kuglerne på den rette måde og har en klar strategi og et afgrænset formål med at deltage på Folkemødet. Ellers drukner enhver mindre organisations budskab i det endeløse hav af ca. 3000 arrangementer og mere end 100.000 deltagere. Dét er noget af det, vi hjælper dem med at få styr på, så de også kan sætte en dagsorden, når de kommer hjem fra Solskinsøen. Hvis de lykkes, er Folkemødet jo en regulær folkefest for civilsamfundet”.
Folkemødet skaber nye forbindelser
Lasse Alfastsen har deltaget på Folkemødet af flere omgange. Bl.a. deltog han sidste år, hvor bureauet SIVIL var helt nystartet:
”Efter lanceringen i april 2017 gav Folkemødet i juni os en god mulighed for at vise ansigt og etablere nye kontakter og udvide vores netværk i den sociale og bæredygtige verden. Ligesom i år lykkedes vi godt med at introducere vores værdimæssige fokus og ønsket om at skabe sociale og bæredygtige forandringer sammen med vores kunder, som fortrinsvist tæller organisationer med et socialt formål i civilsamfundet”, forklarer Lasse Alfastsen og supplerer:
”Så meget desto mere dejligt er det da også, at vi i år har muligheden for at hjælpe vores kunder og samarbejdspartnere med at arrangere og moderere debatter og ikke mindst arbejde strategisk med Folkemødet som aktivitet før, under og efter dagene til den politiske festival”, afslutter Lasse Alfastsen.
SIVIL holder åbent sommeren igennem. Som Lasse Alfastsen udtrykker det, så ”er det de færreste opstartsvirksomheder, der kan rive 1-2 måneder ud af kalenderen blot fordi solen skinner”. Han siger dog, at det kan komme på tale at holde kontoret lukket i en uges tid. Men indtil videre har bureauet travlt med nye spændende opgaver.