[fusion_builder_container admin_label=”Intro” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”100px” padding_left=”” admin_toggled=”no”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text]
Når vores kommunikation ikke lykkes, er det så os som afsendere, der ikke behersker vores fag og kommunikationsstrategier? eller er det modtagerne der ikke længere kan navigere rundt i den overkommunikerede mediestøj?
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”single solid” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”#74c5da” top_margin=”0″ bottom_margin=”30px” border_size=”4″ icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”150px” alignment=”left” /][fusion_text]
Af Eva Vestrheim
[/fusion_text][fusion_sharing tagline=”” tagline_color=”” backgroundcolor=”” title=”” link=”” description=”” icons_boxed=”” icons_boxed_radius=”” color_type=”brand” icon_colors=”” box_colors=”” tooltip_placement=”” pinterest_image=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]
Med et overkommunikeret mediebrug, skal der andre målebarometre til at kategorisere målgruppers evne til at absorbere og bearbejde. Og hvem kæmper mest med at navigere i den digitale mediestøj? Afsenderen eller modtageren?
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]
Tværfaglige kompetencer
[/fusion_text][fusion_text]
I dag kræves der langt mere af os som kommunikatører end tidligere. Vi skal ikke blot skære tekst og indhold ind til benet, fjerne alt overflødigt og ufordøjeligt. Der forventes, at vi har langt flere kompetencer end tidligere. Det har aldrig været sværere at være kommunikatør, udfordrende – og måske også lidt mere interessant. Som kreative kommunikatører har vi ikke råd og tid til at hente og nære kreativiteten, da produkt og indhold skal produceres så hurtigt at vi ikke får os selv med; andre afsendere overhaler indenom med stadigt højere fartgrænser, og tilsnusker sig de selektive modtageres tid og opmærksomhed.
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]
Vi har ikke tid til at være kreative
[/fusion_text][fusion_text]
Hvis vi vil ramme vores modtagere, skal vi tale med hjertet, men selv det er blevet klichéfyldt og fladt.
Kommunikation, der ikke er specifik, men som er tilsigtet de mange, bliver ofte flad og uvedkommende. Heri ligger dilemmaet. Tidsånden fordrer at vi som kommunikatører arbejder præcist og hurtigt, og umiddelbart ser det ud som den sikre og direkte vej. Men på længere sigt er det uholdbart.
Det dræber dybden og kreativiteten, som er vejen til vedkommende og interessant kommunikation. Rent faktisk er kreativitet, gensidig forståelse og følelsesmæssige virkemidler det eneste, der effektivt kan fange og fastholde målgrupperne. Der kan influere, igangsætte refleksioner og rykke ved fastlåste forståelsesrammer. Og det hele skal foregå på et langt højere bevidsthedsniveau end tidligere med en snæver tidsramme.
Dette er præcist dilemmaet, vi sidder med som afsendere. Vi skal være skarpe, arbejde effektivt og hurtigt, men det er en høj pris at betale at slække på kvalitet, indsigt, dybde og kreativitet. Som afsender har vi ikke længere tid til at gå igennem de kreative processer, der løfter vores arbejde til nye højder. Vi skal være originale, udskille os fra mængden og fjerne os fra trivia. Det er mange krav med et lavt tidsbudget. Samtidigt skal vi være saglige og bevare det seriøse.
Når det er sagt, har vi som kommunikatører brug for stærke, sociale og menneskelige kompetencer ud over den gængse CBS- teori, da det er vores ansvar at engagere, involvere, og tale i øjenhøjde med vores målgruppe, for således at adaptere til deres værdier og præferencer.
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]
Komplekse målgrupper
[/fusion_text][fusion_text]
Når vi diskuterer informationsoverload, er vi som kommunikatører nødt til at differentiere vores kommunikationsstrategier i forhold til både informations-, målgruppe- og generationskløfter, der er stærkt forøgende i det ekspanderende medieunivers. Generationskløften spejler det markante skel mellem de digitalt indfødte, de digitale immigranter og den ældre generation. Altså, skal vi være bedre til at identificere målgruppernes evne til at afkode, så vi kan tilpasse kommunikationen mere skarpt. Denne udfordring har altid været tilstede, og den bliver kun mere kompleks i takt med tidens informationsoverload.Når vi diskuterer informationsoverload, er vi som kommunikatører nødt til at differentiere vores kommunikationsstrategier i forhold til både informations-, målgruppe- og generationskløfter, der er stærkt forøgende i det ekspanderende medieunivers. Generationskløften spejler det markante skel mellem de digitalt indfødte, de digitale immigranter og den ældre generation. Altså, skal vi være bedre til at identificere målgruppernes evne til at afkode, så vi kan tilpasse kommunikationen mere skarpt. Denne udfordring har altid været tilstede, og den bliver kun mere kompleks i takt med tidens informationsoverload.
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]
Modtagerne har ikke tid til at absorbere
[/fusion_text][fusion_text]
Når vi diskuterer informationsoverload, er vi som kommunikatører nødt til at differentiere vores kommunikationsstrategier i forhold til både informations-, målgruppe- og generationskløfter, der er stærkt forøgende i det ekspanderende medieunivers. Generationskløften spejler det markante skel mellem de digitalt indfødte, de digitale immigranter og den ældre generation. Altså, skal vi være bedre til at identificere målgruppernes evne til at afkode, så vi kan tilpasse kommunikationen mere skarpt. Denne udfordring har altid været tilstede, og den bliver kun mere kompleks i takt med tidens informationsoverload.Når vi diskuterer informationsoverload, er vi som kommunikatører nødt til at differentiere vores kommunikationsstrategier i forhold til både informations-, målgruppe- og generationskløfter, der er stærkt forøgende i det ekspanderende medieunivers. Generationskløften spejler det markante skel mellem de digitalt indfødte, de digitale immigranter og den ældre generation. Altså, skal vi være bedre til at identificere målgruppernes evne til at afkode, så vi kan tilpasse kommunikationen mere skarpt. Denne udfordring har altid været tilstede, og den bliver kun mere kompleks i takt med tidens informationsoverload.
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]
Den sociale modtager
[/fusion_text][fusion_text]
Vi skal forstå modtagerne og være nysgerrige omkring deres præferencer og adfærdsmønstre. Vi skal forstå deres måde at tænke og modtage på. Ikke mindst skal vi forholde os til det sociale medieunivers og vide hvor de hænger ud. Vi skal være hvor de er, og hvor de handler. Men vi skal selv ud i marken, for modtagerne gider ikke – og har ikke tid til at være med i målgruppeanalyser.
Som kommunikatør kræves det altså, at vi har mangfoldige kompetencer, at vi udvikler os, avancerer os, er kreative og bevidste. Vi skal både være nysgerrige, være i stand til at aflæse mennesker, samt have stærke, sociale kompetencer. Vi skal have en forståelse af tidsånden og vi skal kunne flytte os med tiden. Ikke mindst skal vi have en tung erfaring for at lykkes.
Derfor er det en stor mundfuld at være kommunikatør i dag.
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]
Den sociale afsender
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text]
Når vi ikke formår at være præcise i forhold til målgrupperne, hvis ansvar er det? Indikerer det at vores modtagere er snotforkælede og kræsne, at de blevet fordummende og immune i det overkommunikerede medielandskab? eller er det os, som kommunikatører, der mangler værktøjer og ikke behersker vores fag til fulde?
[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_2″ layout=”1_2″ spacing=”2%” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”40px” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”15px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]