Vejen til Millenials

Den årlige ComCaseCompetition i international kommunikation, der afholdes på CBS, har fundet sine vindere for 2019. Gruppen bestående af Sofie Kormind, Katrine Funder, Emilie Rosenørn og Clara Vasconcelos vandt over ni andre hold i årets finale, der fandt sted på Kilen, CBS på Frederiksberg. Årets casestiller, Pandora havde bedt deltagerne fra de forskellige kommunikationsuddannelser i at komme med et bud på, hvordan den store smykkevirksomhed kunne trænge igennem hos gruppen af unge, kendt som millenials, en generation, der bl.a. er kendetegnet ved en stor selvstændighed og et stort engagement omkring bæredygtighed. De ti deltagende hold havde 24 timer til at udarbejde deres løsningsforslag. Herefter blev der afholdt to semifinaler, hvorefter årets jury udvalgte de fire bedste hold til finalen. Alle finaleholdene kom med meget kreative ideer. Et af holdene foreslog at Pandora udviklede et ekstra brand rettet imod millenials, et andet hold tog udgangspunkt i den lille havfrue, etc. Der, hvor vinderholdet i særdeleshed skilte sig ud, var med en løsning, der var realiserbar og derfor ikke krævede store investeringer i nye brands og produkter i modsætning til de øvrige forslag. Et løsningsforslag, der kan gennemføres Vinderholdets forslag byggede på ideen om et skift i markedsføringen fra specifikt at adressere kvinder til i stedet at være kønsneutral og dermed fange målgruppens interesse, som med en klar og tydelig strategi og en overkommelig løsning forholdsvis nemt ville kunne implementeres. Pandora har sammen med CBS, Djøf, UngKom og K1 Kommunikationsforening lagt et stort arbejde i at få årets konkurrence op at stå. Der har været mange ansøgere og faktisk to af finaleholdene bestod af teams, der var blevet maget af arbejdsgruppen. Det var anden gang, at Mads Twomey-Madsen, Vice President, Corporate Communications & Sustainability, Pandora var casestiller for ComCaseCompetition. Han har tidligere været casestiller for Novozymes. ”Som casestiller har jeg begge gange fået superinteressante bud fra deltagerne. De viser nytænkning og tør at udfordre os. Jeg har begge gange fået input, som på en eller anden måde har givet os inspiration til nye aktiviteter.” Brobyggeren ComCaseCompetition bygger bro mellem virksomhederne og de studerende. CCCs fokus på de store internationalt orienterede virksomheder giver deltagerne en sjælden mulighed for at få indblik i hvordan man tænker og agerer på en international platform. Og det er vigtig viden til deres fremtidige karriere. Det er et udsagn, som Lars Pallisgaard, Novo Nordisk kan skrive under på. Han var som UngKom’er med til at planlægge den første ComCaseCompetition. Han blev inspireret til selv at stille op til den næste og vandt konkurrencen stillet af Carlsberg. Det førte til et specialesamarbejde med Carlsberg og få år senere stod Lars Pallisgaard som casestiller for sin egen arbejdsplads Novo Nordisk, hvor han i dag er i ledelseslaget som intern rådgiver for en af topcheferne. Lars kan dog stadig finde tid til at være konferencier for ComCaseCompetition, og han anbefaler alle vindere og deltagere at bruge den viden og kontakter, de får til de involverede virksomheder bedst muligt. K1 ser også ComCaseCompetition som et vigtigt element i foreningen. ”CCC giver os ikke alene et godt kontaktnet til forskermiljøet. Vi møder også vores fremtidige medlemmer og kollegaer, og så bliver vi selv meget klogere”, fastslår Anders Monrad Rendtorff, formand for K1. Anders var f.ø. selv den første casestiller i ComCaseCompetition, hvor flere andre K1er, bl.a. Karl-Heinz Pogner har ydet et stort frivilligt arbejde igennem årene. Bag artiklen Eva Kistrup er uddannet Mag. Art i Litteraturvidenskab og sprang direkte ind i branchen som tekstforfatter og rådgiver i strategisk kommunikation og markedsføring for danske og internationale virksomheder. Fra 1999 til 2010 var Eva medejer af Discus Communications, et integreret kommunikationsbureau med fokus på IT-virksomheder. Siden 2010 har hun rådgivet start-up og upstart-virksomheder med målrettet kommunikation. Og nu gælder det COVER POWER, der formidler vikarer til kommunikation og markedsføringsvirksomheder. Eva er medlem af bestyrelsen i K1 og redaktør for nyhedsbrevet. Desuden anmelder hun ballet for det internationale medie danceviewtimes.

Den årlige ComCaseCompetition i international kommunikation, der afholdes på CBS, har fundet sine vindere for 2019. Gruppen bestående af Sofie Kormind, Katrine Funder, Emilie Rosenørn og Clara Vasconcelos vandt over ni andre hold i årets finale, der fandt sted på Kilen, CBS på Frederiksberg.

Årets casestiller, Pandora havde bedt deltagerne fra de forskellige kommunikationsuddannelser i at komme med et bud på, hvordan den store smykkevirksomhed kunne trænge igennem hos gruppen af unge, kendt som millenials, en generation, der bl.a. er kendetegnet ved en stor selvstændighed og et stort engagement omkring bæredygtighed.

De ti deltagende hold havde 24 timer til at udarbejde deres løsningsforslag. Herefter blev der afholdt to semifinaler, hvorefter årets jury udvalgte de fire bedste hold til finalen.

Alle finaleholdene kom med meget kreative ideer. Et af holdene foreslog at Pandora udviklede et ekstra brand rettet imod millenials, et andet hold tog udgangspunkt i den lille havfrue, etc. Der, hvor vinderholdet i særdeleshed skilte sig ud, var med en løsning, der var realiserbar og derfor ikke krævede store investeringer i nye brands og produkter i modsætning til de øvrige forslag.

Et løsningsforslag, der kan gennemføres

Vinderholdets forslag byggede på ideen om et skift i markedsføringen fra specifikt at adressere kvinder til i stedet at være kønsneutral og dermed fange målgruppens interesse, som med en klar og tydelig strategi og en overkommelig løsning forholdsvis nemt ville kunne implementeres.

Pandora har sammen med CBS, Djøf, UngKom og K1 Kommunikationsforening lagt et stort arbejde i at få årets konkurrence op at stå. Der har været mange ansøgere og faktisk to af finaleholdene bestod af teams, der var blevet maget af arbejdsgruppen.

Det var anden gang, at Mads Twomey-Madsen, Vice President, Corporate Communications & Sustainability, Pandora var casestiller for ComCaseCompetition. Han har tidligere været casestiller for Novozymes.

”Som casestiller har jeg begge gange fået superinteressante bud fra deltagerne. De viser nytænkning og tør at udfordre os. Jeg har begge gange fået input, som på en eller anden måde har givet os inspiration til nye aktiviteter.”

Brobyggeren

ComCaseCompetition bygger bro mellem virksomhederne og de studerende. CCCs fokus på de store internationalt orienterede virksomheder giver deltagerne en sjælden mulighed for at få indblik i hvordan man tænker og agerer på en international platform. Og det er vigtig viden til deres fremtidige karriere.

Det er et udsagn, som Lars Pallisgaard, Novo Nordisk kan skrive under på. Han var som UngKom’er med til at planlægge den første ComCaseCompetition. Han blev inspireret til selv at stille op til den næste og vandt konkurrencen stillet af Carlsberg. Det førte til et specialesamarbejde med Carlsberg og få år senere stod Lars Pallisgaard som casestiller for sin egen arbejdsplads Novo Nordisk, hvor han i dag er i ledelseslaget som intern rådgiver for en af topcheferne. Lars kan dog stadig finde tid til at være konferencier for ComCaseCompetition, og han anbefaler alle vindere og deltagere at bruge den viden og kontakter, de får til de involverede virksomheder bedst muligt.

K1 ser også ComCaseCompetition som et vigtigt element i foreningen.

”CCC giver os ikke alene et godt kontaktnet til forskermiljøet. Vi møder også vores fremtidige medlemmer og kollegaer, og så bliver vi selv meget klogere”, fastslår Anders Monrad Rendtorff, formand for K1. Anders var f.ø. selv den første casestiller i ComCaseCompetition, hvor flere andre K1er, bl.a. Karl-Heinz Pogner har ydet et stort frivilligt arbejde igennem årene.

Bag artiklen

Eva Kistrup er uddannet Mag. Art i Litteraturvidenskab og sprang direkte ind i branchen som tekstforfatter og rådgiver i strategisk kommunikation og markedsføring for danske og internationale virksomheder. Fra 1999 til 2010 var Eva medejer af Discus Communications, et integreret kommunikationsbureau med fokus på IT-virksomheder. Siden 2010 har hun rådgivet start-up og upstart-virksomheder med målrettet kommunikation. Og nu gælder det COVER POWER, der formidler vikarer til kommunikation og markedsføringsvirksomheder. Eva er medlem af bestyrelsen i K1 og redaktør for nyhedsbrevet. Desuden anmelder hun ballet for det internationale medie danceviewtimes.

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere