Rollen som rådgiver for topledelsen

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text] K1 belyste i samarbejde med EACD (European Association of Communication Directors) emnet på et engagement dialog-møde hos Danish Crown i Aarhus den 22. august. Af Mette Freisner    Astrid Gade fortæller om sin første tid i Danish Crown Astrid Gade Nielsen fra Danish Crown og Kenth Kærhøg fra Danfoss sidder med ved bordet, når nogle af Danmarks største virksomheder træffer afgørende beslutninger om forretningens strategi. Men hvordan kommer man godt fra start som kommunikationsdirektør, og hvad kræver det at sidde med ved direktionsbordet og levere kommunikationsvaren i 2018?   Kenth Kærhøg har en pointe De første 100 dage – forretningsforståelse og backstage pas Allerede ved ansættelsen havde koncernchef Jais Valeur defineret en stor transformationsopgave, Astrid Gade Nielsen skulle løfte, men hun havde ikke kommunikationsmasterplanen med i lommen. ”Jeg vidste, at jeg skulle levere en plan inden sommerferien, men jeg vidste også, at den kun ville blive brugbar, hvis der var den rette opbakning til den”. Hun involverede repræsentantskabet i arbejdet med planen, da de kunne bringe den nødvendige forretningsviden til bordet og samtidig sikre det nødvendige ejerskab, når planen skal ud at leve uden for slagterivirksomhedens mure. Når direktøren for Danfoss, Kim Fausing, rejser rundt til forskellige dele af forretningen er Kenth Kærhøg ofte med. På den måde sikrer han, at han har en indgående forståelse for, hvad hans chef er optaget af i forretningen, og hvad der driver hans beslutninger. Sådan var det også, da han startede i sin nye stilling. ”Jeg prioriterede at forstå forretningen og opbyggede netværk til centrale medarbejdere. Det er afgørende, at jeg har ”backstage-pas” til forretningen, så jeg har føling med, hvad der driver vores ledere og medarbejdere og hvad der snakkes om i krogene”. Direktøren får næppe hele sandheden, når han tropper op til et performance review, men en god kommunikationsfunktion har føling med, hvordan det går og hvad medarbejderne er optagede af. På den måde fungerer kommunikationsfunktionen som et vigtigt bindeled mellem topledelsen og medarbejderne og kan rådgive ud fra den dybere indsigt, når der skal træffes beslutninger. Get your hands dirty Kommunikation er et håndværk, og du skal kunne arbejde med mange af instrumenterne i værktøjskassen som rådgiver for topledelsen. Både Astrid og Kenth oplever, at når de sidder med ved direktionsbordet, spørger ledelsen dem om alt fra PR, kommunikation, transformationsprocesser og marketing. Det kræver erfaring og Kenth understregede at selvom alder ikke bør være hverken et adgangskrav og et kvalitetsstempel, så er erfaring afgørende for at kunne rådgive på højeste plan.   Astrid og Kenth i engageret koncentration I Astrids store transformationsproces har hun og hendes afdeling skullet trykke på mange knapper: Udarbejde en ny kernefortælling: Hvad er Danish Crown’s raison d’être? Udvikle produktionen til at være mere bæredygtig, så den er i tråd med den nye fortælling om, at Danish Crown skaber en mere bæredygtig fremtid for verden Mobilisere medarbejdere til at fortælle deres historier på sociale medier Træne i ledelses- og rekrutteringskommunikation og klæde ledere på til at fortælle den positive fortælling om Danish Crown som et godt spændende sted at arbejde Styret kommunikation i form af Facebook-kampagner, blandt andet med videoer om medarbejdere, på tværs af hele værdikæden LINK International konferencearrangør: I maj 2018 var Danish Crown vært for Meat2030 og inviterede politikere, offentlige og private aktører samt NGO’er fra hele verden til at udforske spørgsmålet: ”Hvordan gør vi vores kød mere bæredygtigt? LINK Ud over det, ser Astrid Gade også Erhvervsstyrelsens fokus på ”Danmark som produktionsland” som en oplagt fortælling for Danish Crown at tage del i og bruge som løftestang for deres transformation. Hvis du som topledelsesrådgiver ikke også er en effektiv operator, så overlever du ikke, mener Kenth Kærhøg. ”Vi giver jo bare råd.” Den går ikke i hans afdeling. Vi skal både give råd og få beskidte fingre. ”Trusted advicer – effective operator,” er overskriften på Kenths overlevelsesguide til kommunikationsdirektører: Vær ekspert i kommunikation Medbring en bred værktøjskasse Opbyg masser af erfaring Arbejd interdisciplinært: Brug hele motoren i vores maskine – ikke kun kommunikation eller kun PR eller kun investor relations Vær den eksterne verden’s stemme i forretningen: ”Virksomhedens nar der tør sige kongen imod” Vær øjne og ører – internt så du kan forstå og formidle hvordan ”Manden på gulvet” ser verden Vær en radar for hvad der er af risici og muligheder i de beslutninger ledelsen træffer, så ledelsen kan agere på det i tide Eksekvér på tingene. Eksempelvis store forandringer Sig ja til at lave store og små ting: Internationale konferencer, strategiseminarer og receptionen for bestyrelsesformandens fødselsdag Byg alliancer på vegne af virksomheden  Livlig debat over den protein-rige mad hos Danish Crown [/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

K1 belyste i samarbejde med EACD (European Association of Communication Directors) emnet på et engagement dialog-møde hos Danish Crown i Aarhus den 22. august.

Af Mette Freisner

   Astrid Gade fortæller om sin første tid i Danish Crown

Astrid Gade Nielsen fra Danish Crown og Kenth Kærhøg fra Danfoss sidder med ved bordet, når nogle af Danmarks største virksomheder træffer afgørende beslutninger om forretningens strategi. Men hvordan kommer man godt fra start som kommunikationsdirektør, og hvad kræver det at sidde med ved direktionsbordet og levere kommunikationsvaren i 2018?

  Kenth Kærhøg har en pointe

De første 100 dage – forretningsforståelse og backstage pas

Allerede ved ansættelsen havde koncernchef Jais Valeur defineret en stor transformationsopgave, Astrid Gade Nielsen skulle løfte, men hun havde ikke kommunikationsmasterplanen med i lommen. ”Jeg vidste, at jeg skulle levere en plan inden sommerferien, men jeg vidste også, at den kun ville blive brugbar, hvis der var den rette opbakning til den”. Hun involverede repræsentantskabet i arbejdet med planen, da de kunne bringe den nødvendige forretningsviden til bordet og samtidig sikre det nødvendige ejerskab, når planen skal ud at leve uden for slagterivirksomhedens mure.

Når direktøren for Danfoss, Kim Fausing, rejser rundt til forskellige dele af forretningen er Kenth Kærhøg ofte med. På den måde sikrer han, at han har en indgående forståelse for, hvad hans chef er optaget af i forretningen, og hvad der driver hans beslutninger. Sådan var det også, da han startede i sin nye stilling. ”Jeg prioriterede at forstå forretningen og opbyggede netværk til centrale medarbejdere. Det er afgørende, at jeg har ”backstage-pas” til forretningen, så jeg har føling med, hvad der driver vores ledere og medarbejdere og hvad der snakkes om i krogene”. Direktøren får næppe hele sandheden, når han tropper op til et performance review, men en god kommunikationsfunktion har føling med, hvordan det går og hvad medarbejderne er optagede af. På den måde fungerer kommunikationsfunktionen som et vigtigt bindeled mellem topledelsen og medarbejderne og kan rådgive ud fra den dybere indsigt, når der skal træffes beslutninger.

Get your hands dirty
Kommunikation er et håndværk, og du skal kunne arbejde med mange af instrumenterne i værktøjskassen som rådgiver for topledelsen. Både Astrid og Kenth oplever, at når de sidder med ved direktionsbordet, spørger ledelsen dem om alt fra PR, kommunikation, transformationsprocesser og marketing. Det kræver erfaring og Kenth understregede at selvom alder ikke bør være hverken et adgangskrav og et kvalitetsstempel, så er erfaring afgørende for at kunne rådgive på højeste plan.

  Astrid og Kenth i engageret koncentration

I Astrids store transformationsproces har hun og hendes afdeling skullet trykke på mange knapper:

  • Udarbejde en ny kernefortælling: Hvad er Danish Crown’s raison d’être?
  • Udvikle produktionen til at være mere bæredygtig, så den er i tråd med den nye fortælling om, at Danish Crown skaber en mere bæredygtig fremtid for verden
  • Mobilisere medarbejdere til at fortælle deres historier på sociale medier
  • Træne i ledelses- og rekrutteringskommunikation og klæde ledere på til at fortælle den positive fortælling om Danish Crown som et godt spændende sted at arbejde
  • Styret kommunikation i form af Facebook-kampagner, blandt andet med videoer om medarbejdere, på tværs af hele værdikæden LINK
  • International konferencearrangør: I maj 2018 var Danish Crown vært for Meat2030 og inviterede politikere, offentlige og private aktører samt NGO’er fra hele verden til at udforske spørgsmålet: ”Hvordan gør vi vores kød mere bæredygtigt? LINK

Ud over det, ser Astrid Gade også Erhvervsstyrelsens fokus på ”Danmark som produktionsland” som en oplagt fortælling for Danish Crown at tage del i og bruge som løftestang for deres transformation.

Hvis du som topledelsesrådgiver ikke også er en effektiv operator, så overlever du ikke, mener Kenth Kærhøg. ”Vi giver jo bare råd.” Den går ikke i hans afdeling. Vi skal både give råd og få beskidte fingre.

”Trusted advicer – effective operator,” er overskriften på Kenths overlevelsesguide til kommunikationsdirektører:

  • Vær ekspert i kommunikation
  • Medbring en bred værktøjskasse
  • Opbyg masser af erfaring
  • Arbejd interdisciplinært: Brug hele motoren i vores maskine – ikke kun kommunikation eller kun PR eller kun investor relations
  • Vær den eksterne verden’s stemme i forretningen: ”Virksomhedens nar der tør sige kongen imod”
  • Vær øjne og ører – internt så du kan forstå og formidle hvordan ”Manden på gulvet” ser verden
  • Vær en radar for hvad der er af risici og muligheder i de beslutninger ledelsen træffer, så ledelsen kan agere på det i tide
  • Eksekvér på tingene. Eksempelvis store forandringer
  • Sig ja til at lave store og små ting: Internationale konferencer, strategiseminarer og receptionen for bestyrelsesformandens fødselsdag
  • Byg alliancer på vegne af virksomheden

 Livlig debat over den protein-rige mad hos Danish Crown

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere