Mit kommunikationsliv: Rigets mand

Jesper Sloth Møller, Kommunikation og presserådgiver, Rigshospitalet og bestyrelsesmedlem i K1 Mit kommunikationsliv: Rigets mand Tekst: Eva Kistrup Billede: Eva Vestrheim & Peter Zeuthen ”I K1 har jeg fundet en fremragende legestue. Et sted for kommunikationsnørder som mig, hvor jeg kan kaste mig hovedkulds ud i nye projekter og afprøve ideer. Alt det, jeg ikke har tid eller plads til i hverdagen på Riget. Vi har frie rammer og muligheder for at sætte projekterne i søen. Man skal bare selv gøre arbejdet. Mit første K1 projekt var at arrangere en samtalesalon om toplederkommunikation og rådgiverrollen – som led i ny kommunikationsforskning ved KU. Her inviterede jeg min direktør på Rigshospitalet ind til en snak om samarbejdet med kommunikationsrådgivere, og han fik meget ud af det. K1 gav mig på den måde muligheden for at bringe mit job og mine hverdagsopgaver i spil på en ny og spændende måde, og samtidig bidrage til forskningen. Det gav også mine kollegaer muligheden for at få ny viden og inspiration”, forklarer Jesper Sloth Møller.  Jesper Sloth Møller til K1’s samtalesalon Et andet af Jespers yndlingsemner i K1 er ’ildsjæle’. Et projekt, eller en bevægelse, han deler med mange K1’ere, men især med Anders Schroll og Danny Claes Nørskov. I denne gruppe undersøger de, hvordan man kan mobilisere og understøtte de medarbejdere og frivillige, der stiller så store ressourcer til rådighed på deres arbejdspladser og frivillige aktiviteter. Og hvordan vi som kommunikatører, virksomheder og samfund som helhed kan skabe større værdi og fremgang ved at forstå ildsjælene. Studier hjemme og i udlandet Jesper har delt sin uddannelse i kommunikation og medievidenskab mellem Brunel University i London og RUC. Så han er godt udlært i de klassiske kommunikationsdiscipliner – og han har også været vidt omkring: ”Jeg startede i Staten og fik job i Økonomi- og Erhvervsministeriet. Senere sprang jeg ud som konsulent i bureauverdenen hos Rambøll Management og siden Bysted. Det var utroligt lærerigt, men også krævende, især da jeg fik børn.  Så jeg valgte at søge et job på Rigshospitalet, og sagde samtidig farvel til min bibeskæftigelse som rockmusiker og sangskriver.”  En kunstnerisk ildsjæl En lang tur på Riget Jesper blev hurtigt klar over, at Rigshospitalet ikke alene er en af landets største offentlige virksomheder. Det er også en guldgrube for en kommunikatør, der gerne vil tage hele værktøjskassen i brug: ”Vi sidder med så mange spændende projekter og historier, og der sker hele tiden forandringer, fusioner, omstruktureringer, implementering af nye it-systemer og medicinske gennembrud, der skal kommunikeres. Rigshospitalet står bag store forskningsprojekter, og jeg bliver aldrig træt af at sidde tæt på de vanvittigt dygtige forskere og sundhedsfaglige, der hver dag knokler og løfter sundhedsvæsnet til nye højder. De gør hele tiden nye fremskridt til gavn for alle os danskere, som før eller siden må stifte bekendtskab med hospitalssektoren – enten som patient eller pårørende. Det er også rørende at være budbringeren, for der er altid noget på spil på et hospital som Riget. Det handler om liv, men døden er også en helt naturlig del af hverdagen. Det er vedkommende, væsentligt og altid aktuelt.” Selvom historierne pibler frem fra alle krogene på Riget, og det er nemt at afsætte dem i medierne, er det ikke altid de gamle, velkendte metoder, kommunikationen bygger på. En stor del af Jespers arbejde består derfor i at tænke nye veje i formidlingen, nye formater fx i digitale medier og på tv: ”Jeg er ikke kun med til at producere film til internt brug på hospitalet. Jeg er også involveret i de fleste store tv- og filmproduktioner til DR og TV2. Og det viser bare, hvor stor en bevågenhed sundhedsstoffet har i medierne og hos danskerne. Den gode adgang, Rigshospitalet har til at fylde sendefladerne, betyder samtidigt, at den interne og eksterne kommunikation flyder sammen. For de historier, vi arbejder med eksternt, rammer også internt – og på den måde kører autokommunikationen i spiraler og skaber øget synergi mellem omdømme og det interne – employer brandet”. Jesper har været snart otte år på Rigshospitalet: ”Hvis jeg skulle være mere kalkuleret og tænke på min karriere, ville tiden nok være inde til et sporskifte, men Rigshospitalet er svært at sige farvel til. Hverdagen blandt 12.000 kolleger giver mig så mange spændende udfordringer, som bliver svære, hvis ikke umulige, at matche i nogen anden offentlig eller privat virksomhed. Jeg arbejder helt tæt på topledelsen, med strategi, medietræning, formidling af forskning, økonomiske og politiske forhold, rådgivning af talspersoner. Og jeg er med til at fortælle en masse menneskelige og rørende historier i tale, skrift og på skærmen. Så, i stedet for at søge nye karrieremuligheder og et eventuelt jobskifte, har jeg valgt at tage undervisningsgerningen op ved siden af mit job på Riget, og starter nu som ekstern lektor i kommunikation på HA/KOM-uddannelsen ved Copenhagen Business School. Det er nyt kapitel, jeg glæder mig til at åbne. Og så får jeg jo lov til at blive fuld tid på flagskibet, Riget.”  Altid engageret; Jesper Sloth Møller Og med K1 i ryggen kan jeg dele mine erfaringer og ideer med andre kommunikatører fra andre fagområder og suge til mig. Jeg tror, at det er den bedste kombination for mig – og måske også for andre K1’ere”.  

Jesper Sloth Møller, Kommunikation og presserådgiver, Rigshospitalet og bestyrelsesmedlem i K1

Mit kommunikationsliv: Rigets mand

Tekst: Eva Kistrup

Billede: Eva Vestrheim & Peter Zeuthen

”I K1 har jeg fundet en fremragende legestue. Et sted for kommunikationsnørder som mig, hvor jeg kan kaste mig hovedkulds ud i nye projekter og afprøve ideer. Alt det, jeg ikke har tid eller plads til i hverdagen på Riget. Vi har frie rammer og muligheder for at sætte projekterne i søen. Man skal bare selv gøre arbejdet.

Mit første K1 projekt var at arrangere en samtalesalon om toplederkommunikation og rådgiverrollen – som led i ny kommunikationsforskning ved KU. Her inviterede jeg min direktør på Rigshospitalet ind til en snak om samarbejdet med kommunikationsrådgivere, og han fik meget ud af det. K1 gav mig på den måde muligheden for at bringe mit job og mine hverdagsopgaver i spil på en ny og spændende måde, og samtidig bidrage til forskningen. Det gav også mine kollegaer muligheden for at få ny viden og inspiration”, forklarer Jesper Sloth Møller.

 Jesper Sloth Møller til K1’s samtalesalon

Et andet af Jespers yndlingsemner i K1 er ’ildsjæle’. Et projekt, eller en bevægelse, han deler med mange K1’ere, men især med Anders Schroll og Danny Claes Nørskov. I denne gruppe undersøger de, hvordan man kan mobilisere og understøtte de medarbejdere og frivillige, der stiller så store ressourcer til rådighed på deres arbejdspladser og frivillige aktiviteter. Og hvordan vi som kommunikatører, virksomheder og samfund som helhed kan skabe større værdi og fremgang ved at forstå ildsjælene.

Studier hjemme og i udlandet

Jesper har delt sin uddannelse i kommunikation og medievidenskab mellem Brunel University i London og RUC. Så han er godt udlært i de klassiske kommunikationsdiscipliner – og han har også været vidt omkring:

”Jeg startede i Staten og fik job i Økonomi- og Erhvervsministeriet. Senere sprang jeg ud som konsulent i bureauverdenen hos Rambøll Management og siden Bysted. Det var utroligt lærerigt, men også krævende, især da jeg fik børn.  Så jeg valgte at søge et job på Rigshospitalet, og sagde samtidig farvel til min bibeskæftigelse som rockmusiker og sangskriver.”

 En kunstnerisk ildsjæl

En lang tur på Riget

Jesper blev hurtigt klar over, at Rigshospitalet ikke alene er en af landets største offentlige virksomheder. Det er også en guldgrube for en kommunikatør, der gerne vil tage hele værktøjskassen i brug:

”Vi sidder med så mange spændende projekter og historier, og der sker hele tiden forandringer, fusioner, omstruktureringer, implementering af nye it-systemer og medicinske gennembrud, der skal kommunikeres. Rigshospitalet står bag store forskningsprojekter, og jeg bliver aldrig træt af at sidde tæt på de vanvittigt dygtige forskere og sundhedsfaglige, der hver dag knokler og løfter sundhedsvæsnet til nye højder.

De gør hele tiden nye fremskridt til gavn for alle os danskere, som før eller siden må stifte bekendtskab med hospitalssektoren – enten som patient eller pårørende. Det er også rørende at være budbringeren, for der er altid noget på spil på et hospital som Riget. Det handler om liv, men døden er også en helt naturlig del af hverdagen. Det er vedkommende, væsentligt og altid aktuelt.”

Selvom historierne pibler frem fra alle krogene på Riget, og det er nemt at afsætte dem i medierne, er det ikke altid de gamle, velkendte metoder, kommunikationen bygger på. En stor del af Jespers arbejde består derfor i at tænke nye veje i formidlingen, nye formater fx i digitale medier og på tv:

”Jeg er ikke kun med til at producere film til internt brug på hospitalet. Jeg er også involveret i de fleste store tv- og filmproduktioner til DR og TV2. Og det viser bare, hvor stor en bevågenhed sundhedsstoffet har i medierne og hos danskerne. Den gode adgang, Rigshospitalet har til at fylde sendefladerne, betyder samtidigt, at den interne og eksterne kommunikation flyder sammen. For de historier, vi arbejder med eksternt, rammer også internt – og på den måde kører autokommunikationen i spiraler og skaber øget synergi mellem omdømme og det interne – employer brandet”.

Jesper har været snart otte år på Rigshospitalet:

”Hvis jeg skulle være mere kalkuleret og tænke på min karriere, ville tiden nok være inde til et sporskifte, men Rigshospitalet er svært at sige farvel til. Hverdagen blandt 12.000 kolleger giver mig så mange spændende udfordringer, som bliver svære, hvis ikke umulige, at matche i nogen anden offentlig eller privat virksomhed. Jeg arbejder helt tæt på topledelsen, med strategi, medietræning, formidling af forskning, økonomiske og politiske forhold, rådgivning af talspersoner. Og jeg er med til at fortælle en masse menneskelige og rørende historier i tale, skrift og på skærmen. Så, i stedet for at søge nye karrieremuligheder og et eventuelt jobskifte, har jeg valgt at tage undervisningsgerningen op ved siden af mit job på Riget, og starter nu som ekstern lektor i kommunikation på HA/KOM-uddannelsen ved Copenhagen Business School. Det er nyt kapitel, jeg glæder mig til at åbne. Og så får jeg jo lov til at blive fuld tid på flagskibet, Riget.”

 Altid engageret; Jesper Sloth Møller

Og med K1 i ryggen kan jeg dele mine erfaringer og ideer med andre kommunikatører fra andre fagområder og suge til mig. Jeg tror, at det er den bedste kombination for mig – og måske også for andre K1’ere”.

 

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere