Mit Kommunikationsliv Anne Høi Tuxen

Af Eva Kistrup   Hele vejen rundt om kommunikationsfaget /kommunikationsarkitekten Anne Høi Tuxen repræsenterer på smukkeste måde den generation, der opbyggede virksomhedskommunikation i store danske virksomheder. Og hendes engagement er stadig lige stort. Faktisk begyndte det med et ønske om at blive arkitekt. ”Jeg arbejdede hos Henning Larsen Arkitects, faktisk med formidling og visuel kommunikation, men i min studietid blev jeg inspireret af kommunikationsfaget og PR-uddannelse som var i sin vorden, og valgte at gå den vej.” Annes første arbejdsplads var i Københavns Kommune, hvor hun var med til at sætte fokus på opbygning af hele koncernens kommunikation bl.a. via fælles designlinje, kommunikationspolitik og webkoncept. Her blev hun projektleder for det første fælles intranet til 45.000 medarbejdere, og det lykkes at få alle forvaltningerne med på den fælles løsning. Nye udfordringer Anne fortsatte efter nogle år, i den finansielle sektor hos Alm. Brand A/S og fik sat kommunikation på dagsorden og oven i driften af intern og ekstern kommunikation, dokumenterede kommunikationens værdi, og opbygget en egentlig kommunikationsenheden og blev kommunikationsansvarlig. Anne fik her etableret en egentlig kommunikationsenhed for intern og ekstern kommunikation med sig selv som kommunikationsansvarlig. Inden finanskrisen satte ind skriftede Anne til Kræftens Bekæmpelse.  Hun startede som ansvarlig for den interne kommunikation og projektleder for udvikling af nyt intranet. Senere  opdyrkede Anne områder som ledelseskommunikation, videndeling, samarbejdsplatforme og understøttede organisationsændringer og forandringsprocesser f.eks. ved sammenlægning af to forskningsafdelinger i et nyt forskningscenter: ”Jeg har bl.a. arbejdet med udvikling af den interne kommunikation fra grunden for at sikre, at medarbejderne virkelig forstod virksomhedsstrategien og kunne implementere den internt i deres arbejde og i deres eksterne relationer. Dev var en  spændende opgave  at være tovholder for at den dalende HPV-vaccinationsprocent og debatten om vaccines bivirkninger. Jeg trives med at bruge mine analytiske evner og facilitere et godt tværgående samarbejde og vi lykkes med at vende fokus på at der faktisk findes en vaccine med den type kræft.”. Nye medier og involveringer Det var også i tiden hos Kræftens Bekæmpelse, at SoMe begyndte at blive en vigtig kommunikationsplatform, og som en del af udviklingsteamet var hun med til at udvikle SoMe-koncepter og få kommunikationen på tværs af medier med involvering af medarbejderne og frivillige ildsjæle. Kommunikationsarkitekt Den brede pallette af kommunikationstiltag, har givet Anne et meget stort kompetenceområde. I dag kombinerer hun selvstændig virksomhed med virksomhedsansættelser, b.la. hos Ørsted, hvor hun deltog i en meget spændende brandingproces med implementering og launch af det nye visuelle brand: ”Jeg har som kommunikatør og projektleder ofte sammenlignet min kommunikationsrolle med arkitektens, som bygger huse og skaber rum til bestemte formål f.eks. at mennesker kan mødes om dialog, videndeling, samarbejde, udvikling og trivsel, og jeg har aldrig fortrudt mit valg”. Anne er med i K1 for at have et studentikost rum med plads til dialog, netværk og udvikling med andre kommunikatører samt for at værne om dette værktøj, og kommunikationsbranchen. ”Kommunikatør er ikke en beskyttet titel og kommunikation et attraktivt fag, så derfor ser jeg et behov, og synes det er spændende, at være med til at udvikle et etiske kommunikationskompas, der helt kan hjælpe kommunikatører med at træffe de rigtige beslutninger, også når der er meget på spil. Det er et fag i stor bevægelse og kommunikationen med omverden, er på mange områder helt forandret, i dag er det omverden, der vælger om og hvad de vil kommunikere om os – og der må vi ikke lade os forføre i jagten på likes og involveringer, – men være bevidste om vores kerneværdier, og tage ansvar for en ærlig og relevant kommunikation.”

Af Eva Kistrup

 

Hele vejen rundt om kommunikationsfaget /kommunikationsarkitekten

Anne Høi Tuxen repræsenterer på smukkeste måde den generation, der opbyggede virksomhedskommunikation i store danske virksomheder. Og hendes engagement er stadig lige stort. Faktisk begyndte det med et ønske om at blive arkitekt.

”Jeg arbejdede hos Henning Larsen Arkitects, faktisk med formidling og visuel kommunikation, men i min studietid blev jeg inspireret af kommunikationsfaget og PR-uddannelse som var i sin vorden, og valgte at gå den vej.”

Annes første arbejdsplads var i Københavns Kommune, hvor hun var med til at sætte fokus på opbygning af hele koncernens kommunikation bl.a. via fælles designlinje, kommunikationspolitik og webkoncept. Her blev hun projektleder for det første fælles intranet til 45.000 medarbejdere, og det lykkes at få alle forvaltningerne med på den fælles løsning.

Nye udfordringer

Anne fortsatte efter nogle år, i den finansielle sektor hos Alm. Brand A/S og fik sat kommunikation på dagsorden og oven i driften af intern og ekstern kommunikation, dokumenterede kommunikationens værdi, og opbygget en egentlig kommunikationsenheden og blev kommunikationsansvarlig. Anne fik her etableret en egentlig kommunikationsenhed for intern og ekstern kommunikation med sig selv som kommunikationsansvarlig. Inden finanskrisen satte ind skriftede Anne til Kræftens Bekæmpelse.  Hun startede som ansvarlig for den interne kommunikation og projektleder for udvikling af nyt intranet. Senere  opdyrkede Anne områder som ledelseskommunikation, videndeling, samarbejdsplatforme og understøttede organisationsændringer og forandringsprocesser f.eks. ved sammenlægning af to forskningsafdelinger i et nyt forskningscenter:

”Jeg har bl.a. arbejdet med udvikling af den interne kommunikation fra grunden for at sikre, at medarbejderne virkelig forstod virksomhedsstrategien og kunne implementere den internt i deres arbejde og i deres eksterne relationer. Dev var en  spændende opgave  at være tovholder for at den dalende HPV-vaccinationsprocent og debatten om vaccines bivirkninger. Jeg trives med at bruge mine analytiske evner og facilitere et godt tværgående samarbejde og vi lykkes med at vende fokus på at der faktisk findes en vaccine med den type kræft.”.

Nye medier og involveringer

Det var også i tiden hos Kræftens Bekæmpelse, at SoMe begyndte at blive en vigtig kommunikationsplatform, og som en del af udviklingsteamet var hun med til at udvikle SoMe-koncepter og få kommunikationen på tværs af medier med involvering af medarbejderne og frivillige ildsjæle.

Kommunikationsarkitekt

Den brede pallette af kommunikationstiltag, har givet Anne et meget stort kompetenceområde. I dag kombinerer hun selvstændig virksomhed med virksomhedsansættelser, b.la. hos Ørsted, hvor hun deltog i en meget spændende brandingproces med implementering og launch af det nye visuelle brand:

”Jeg har som kommunikatør og projektleder ofte sammenlignet min kommunikationsrolle med arkitektens, som bygger huse og skaber rum til bestemte formål f.eks. at mennesker kan mødes om dialog, videndeling, samarbejde, udvikling og trivsel, og jeg har aldrig fortrudt mit valg”.

Anne er med i K1 for at have et studentikost rum med plads til dialog, netværk og udvikling med andre kommunikatører samt for at værne om dette værktøj, og kommunikationsbranchen.

”Kommunikatør er ikke en beskyttet titel og kommunikation et attraktivt fag, så derfor ser jeg et behov, og synes det er spændende, at være med til at udvikle et etiske kommunikationskompas, der helt kan hjælpe kommunikatører med at træffe de rigtige beslutninger, også når der er meget på spil.

Det er et fag i stor bevægelse og kommunikationen med omverden, er på mange områder helt forandret, i dag er det omverden, der vælger om og hvad de vil kommunikere om os – og der må vi ikke lade os forføre i jagten på likes og involveringer, – men være bevidste om vores kerneværdier, og tage ansvar for en ærlig og relevant kommunikation.”

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere