LEDER

    Ildsjæle – det stof, K1 er gjort af Forleden skete det igen: K1 fik en nyvalgt bestyrelse, vi fik arbejdet med temaer, der ligger K1’erne på sinde, og vi fik mødt nye spændende mennesker at nørde kommunikation med. Alt sammen til det årlige K1 Summit. Men der var også et andet succeskriterie, vi skulle leve op til – nemlig at drive det hele med hele med frivillige kræfter.  Og det må man sige lykkedes. Alle opgaver lige fra markedsføring over planlægning til køb af blomster – ja, selv musikken – blev løftet uden, at nogen tjente en krone på det. En lang række gengangere var at se blandt arrangørerne, men et stort antal helt nye medlemmer greb stafetten og sprang til. Nogle drev en workshop, andre skrev artikler, og så var der dem, der hoppede i baren og sørgede for et stabilt pizza-flow. Alle opgaver blev løst, og vi bidrog alle til vores årlige fejring. Det er i sig selv er ganske imponerende, men hvad der er endnu mere imponerende er, at det ikke er første gang. Nej, for sådan det altid er i K1. Lige siden de første tanker om K1 formede sig i 2016, har de frivillige ildsjæle været dem, der drev arbejdet fremad. Og i en travl hverdag med familie, arbejde, venner og fritidsinteresser, kan man spørge, hvorfor man engagerer sig i en frivillig tjans, der minder så meget om ens daglige arbejde. For nogen handler det nok mest om netværk og faglig udvikling, og det er der også nok af muligheder for. Det er dog nok ikke det, der trækker folk til temaer som tabu, køn og etik. Her er det nok en mere personlig interesse, der er drivkraften – og til det, har jeg en teori. Jeg tror, at mange af os, der arbejder med kommunikation gik ind i faget af mere idealistiske årsager. For det er gennem kommunikation, at vi kan tydeliggøre sammenhænge, bygge bro mellem holdninger, skabe forståelse – og i sidste ende skabe mening for os selv. Det kan godt ’clashe’ med den professionelle hverdag, vi færdes i, hvor kommunikation handler om at få folk til at forstå og handle i overensstemmelse med en virksomheds strategi. Derfor giver det mening, når man kan arbejde med begge dimensioner i K1. Her har vi mulighed for at arbejde med den rammeløse del af kommunikationen. Den, der tænder noget i os og skaber mening på et personligt og menneskeligt plan – uden at vi skal skele til mål, økonomi eller impact. Det, der så er fascinerende – og som vi kan se sker i K1 – er, at når vi giver plads til det sjove, til den frie tanke, til det formålsløse, så tænker vi ikke bare ud af boksen. Vi sprænger den. Og får endnu mere plads at boltre os på, nye venner at sparre med og flere perspektiver at arbejde med. Alt sammen noget vi også kan drage nytte af professionelt. K1 har kun været i gang i to år, og vi er kun lige begyndt. Vi ved ikke, hvad det kan drives til, men vi ved at mange tændte små giver et stort bål. Så find det, der tænder dig, og sæt ild under det. For ildsjælene – er det stof, K1 er gjort af.   Katrine Ninn-Grønne Næstformand, K1  

 

 

Ildsjæle – det stof, K1 er gjort af

Forleden skete det igen: K1 fik en nyvalgt bestyrelse, vi fik arbejdet med temaer, der ligger K1’erne på sinde, og vi fik mødt nye spændende mennesker at nørde kommunikation med. Alt sammen til det årlige K1 Summit.

Men der var også et andet succeskriterie, vi skulle leve op til – nemlig at drive det hele med hele med frivillige kræfter.  Og det må man sige lykkedes. Alle opgaver lige fra markedsføring over planlægning til køb af blomster – ja, selv musikken – blev løftet uden, at nogen tjente en krone på det. En lang række gengangere var at se blandt arrangørerne, men et stort antal helt nye medlemmer greb stafetten og sprang til. Nogle drev en workshop, andre skrev artikler, og så var der dem, der hoppede i baren og sørgede for et stabilt pizza-flow.

Alle opgaver blev løst, og vi bidrog alle til vores årlige fejring. Det er i sig selv er ganske imponerende, men hvad der er endnu mere imponerende er, at det ikke er første gang.

Nej, for sådan det altid er i K1.

Lige siden de første tanker om K1 formede sig i 2016, har de frivillige ildsjæle været dem, der drev arbejdet fremad. Og i en travl hverdag med familie, arbejde, venner og fritidsinteresser, kan man spørge, hvorfor man engagerer sig i en frivillig tjans, der minder så meget om ens daglige arbejde.

For nogen handler det nok mest om netværk og faglig udvikling, og det er der også nok af muligheder for. Det er dog nok ikke det, der trækker folk til temaer som tabu, køn og etik. Her er det nok en mere personlig interesse, der er drivkraften – og til det, har jeg en teori.

Jeg tror, at mange af os, der arbejder med kommunikation gik ind i faget af mere idealistiske årsager. For det er gennem kommunikation, at vi kan tydeliggøre sammenhænge, bygge bro mellem holdninger, skabe forståelse – og i sidste ende skabe mening for os selv. Det kan godt ’clashe’ med den professionelle hverdag, vi færdes i, hvor kommunikation handler om at få folk til at forstå og handle i overensstemmelse med en virksomheds strategi.

Derfor giver det mening, når man kan arbejde med begge dimensioner i K1. Her har vi mulighed for at arbejde med den rammeløse del af kommunikationen. Den, der tænder noget i os og skaber mening på et personligt og menneskeligt plan – uden at vi skal skele til mål, økonomi eller impact.

Det, der så er fascinerende – og som vi kan se sker i K1 – er, at når vi giver plads til det sjove, til den frie tanke, til det formålsløse, så tænker vi ikke bare ud af boksen. Vi sprænger den. Og får endnu mere plads at boltre os på, nye venner at sparre med og flere perspektiver at arbejde med. Alt sammen noget vi også kan drage nytte af professionelt.

K1 har kun været i gang i to år, og vi er kun lige begyndt. Vi ved ikke, hvad det kan drives til, men vi ved at mange tændte små giver et stort bål. Så find det, der tænder dig, og sæt ild under det.

For ildsjælene – er det stof, K1 er gjort af.

 

Katrine Ninn-Grønne

Næstformand, K1

 

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere