Leder: Tak for lort

Kritikken er haglet ned over Peter Goll, Palle Smed, Jens Christiansen samt ledelsen i Advice i takt med at deres roller som kommunikationsrådgivere i Falck-gate har set dagens lys de seneste dage. Sagen tegner til at blive en af de største skandaler i kommunikationsbranchen i nyere tid med alvorlige brud på god skik og etik i kommunikationsarbejdet, og det har givet dybe sår i hele branchens troværdighed.

Meget mangler stadig at blive opklaret i sagen, men i skrivende stund tyder alt på, at Falck ud over tab af anseelse også må imødese et betragteligt erstatningskrav fra Bios, der endte med at gå konkurs blandt andet på grund af den smedekampagne, Falck førte mod dem godt hjulpet på vej af Advice. Bios har meddelt, at de ikke kun vil rejse erstatningskrav mod Falck, men efter alle aktører i sagen, formentlig også Advice.

Det er let at forestille sig, at Advices ellers respekterede CEO Espen Højlund efterhånden har bidt neglene ned til neglerødderne i frustration over, at det superbrand som Advice har udviklet sig til under hans ledelse, på så kort tid har lidt så meget skade. Og, som vi har set det med kriserne i Danske Bank og Nordea, er vi stadig kun i starten af denne nye krise, hvor erstatningskrav og mulige retssager kommer til at afføde nye historier i lang tid fremover.

Fagetik, tak

Det er naturligvis et stort problem for hele kommunikationsbranchen, når vores troværdighed står for skud. Som kommunikatører ved vi bedre end de fleste, at tillid og troværdighed tager lang tid at opbygge, men kort tid at nedbryde. Det har været interessant at observere, at der i debatten har der vist sig flere positioner. Nogle mener, at skandalen er en enlig eller sjælden svale, der naturligvis skal kritiseres, men at vi som sådan ikke har problemer med etikken i branchen.

I K1 mener vi dog ikke, at dette er godt nok. Vi er enige med de mange, der siger, at vi som branche er nødt til at tage et langt større proaktivt ansvar for etikken i branchen for at minimere risikoen for lignende store skandaler i fremtiden. Og for i det mindste at kunne vise vores kritikere, at vi rent faktisk tager et kollektivt ansvar for den faglige etik på tværs af de mange forskellige kommunikationsfagligheder.

Vi mener desuden, at det er vigtigt, at den aktuelle polemik ikke skygger over, at rigtig mange kommunikatører i Danmark oplever at blive bedt om at udføre kommunikationsopgaver, som de selv finder uetiske og hvor de bl.a. bliver bedt om at lyve og fortie (kilde: https://journalisten.dk/kommunikatoerer-branchens-etik-er-middelmaadig-eller-ringere). De fleste siger formentlig fra af sig selv, men vi vil alle kunne have glæde af et etisk kompas til at guide os og henvise til, når vi oplever fagetiske dilemmaer i hverdagen på jobbet.

I K1 har vi i 2018 arbejdet med at formulere et fagetisk kompas og diskuteret, hvad der skal til, for at få det til at leve blandt professionelle kommunikatører på tværs af branchen. Falck-gate har med al mulig synlighed vist behovet for, at vi får styr på den faglige etik i branchen, og det har været dejligt at mærke stor opbakning til dette arbejde fra både faglige organisationer, bureauer, forskere og vores kollegaer i almindelighed.

Vores arbejde med etikken fortsætter, og vi tør godt love, at vi inden for kort tid vil kunne præsentere et konkret forslag til et fagetisk kompas for alle kommunikatører i Danmark, og at vi kommer til at invitere alle aktører til fælles drøftelser af det i løbet af 2019. Vi kommer også til at lave en plan for den videre udbredelse i branchen, og har mange gode ideer hertil, blandt andet et fagetisk råd, der skal kunne tage stilling til uetisk adfærd, samt et ”kommunikatørsløfte” for nyuddannede kommunikatører.

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere