Af Eva Kistrup
Vi lever i en tidsalder, hvor det nemmeste i hele verden er at sætte noget på internettet. Vi føler os sikre og kompetente, når vi trykker på knappen og sender vores mere eller mindre relevante nyheder ud. Aldrig har det været nemmere at komme i kontakt med de relevante målgrupper. Der er bare en ting, vi glemmer.
Det er kun en lille delmængde af vores publikum, der rent faktisk ser og læser vores budskab, og langt de fleste af disse reagerer ikke på dem. En japansk forsker udarbejdede en graf, der sammenholder væksten i den tilgængelige information, og det er en ekstemporal kurve. Den information, folk noterer er en svagt stigende kurve og endelig kurven for den information, folk rent faktisk reagerer på, er en nærmest konstant faktor. Det betyder, at for hver eneste dag, der går, bliver mængden af ulæst kommunikation større og større. Men det er ikke fagets eneste udfordring.
I en artikel i dette nummer, sætter Elisabeth Geday, Region Hovedstaden spørgsmålstegn ved vores kommunikationsuddannelser. Hun mener, at det bliver vitalt for fremtidens kommunikatører, at de også får et dybere forretningskendskab med i uddannelsen.
Vi kan heller ikke længere regne med at medierne, der i forvejen er meget økonomisk pressede, fortsat vil have de kyndige redaktører og journalister, der kan sortere de gode og valide nyheder fra det ubegrundede og fejlbehæftede.
Så vores opgave er ikke alene at samle faget, men også se kritisk på vores egne metoder og udvikle nye og valide. Indimellem støder vi på et guldkorn, og det kan meget vel være fokuset på ildsjæle, igangsat af tre af slagsen, Anders Ditlev Schroll, Danny Claes Nordskov og Jesper Sloth Møller, der i denne uge holdt et lab om emnet. Måske er det her, vi finder nye tilgange og løsninger.
Om ikke så længe, er vi endnu engang en del af ComCaseCompetition, hvor kommunikationsstuderende får mulighed for at teste deres kunnen på en case fra en aktuel international virksomhed. Forhåbentligvis lærer de nogle værktøjer, der kan hjælpe dem igennem de udfordringer, de møder på fremtidens marked. Vi har også aktiviteter på bordet om fagets etik.
Vi er en del af et meget levende fag og en af vores hovedopgaver er, at det fag skal blive ved med at leve på en forsvarlig og ærlig måde. Fake News er der nok af. Det skal bare ikke komme fra os.