Af Eva Kistrup
Selvfølgelig er fake news en af årets hovedtrends. Men ECM 2018 survey kan også dokumentere hvordan kommunikationsfaget bidrager til succes for virksomheder og et bedre arbejdsmiljøet i den europæiske kommunikationsbranche. Rapporten dokumenterer også udviklingen af strategisk kommunikation
The European Communication Monitor 2018 er baseret på godt 3,100 kommunikatører fra 48 lande. Analyserne kan brækkes ned på landeniveau, typer af virksomheder og medarbejdere.
Hovedpunkter:
FAKE NEWS:
22.5% af alle europæiske organisationer og deres omdømme har været præget af falske nyheder over de seneste måneder. Hovedparten heraf stammer fra sociale medier (81.3%), men også massemedierne spiller med 59.6% også en stor rolle. Til trods for disse udfordringer, er det kun 12% af medierne, der ha etableret faste rutiner for at identificere potentielle fake news.
HVOR KOMMER INFORMATIONERNE FRA?:
Langt den største del af informationer, der viderekommunikeres af professionelle kommunikatører, stammer fra massemedier med professionelle journalister og fra sociale medier. Kun28.4% af kommunikationsafdelinger og bureauer udarbejder selv dybdegående rapporter på ekspertniveau og formidler disse dagligt til beslutningstagere.
ARBEJDSRELATERET STRESS:
39.0% kommunikatører i Europa føler sig anstrengte eller stressede i dagligdagen. Heraf føler 25.0% at de mangler værktøjer til at overskue udfordringen. En ud fire (27.9%) oplever alvorlig stress.
JOBTILFREDSHED:
En sammenligning med rapporterne fra 2010 og 2014 viser et fald i jobtilfredshed. 28.9% af de adspurgte planlægger at skifte job inden for det kommende år. Samtidig erklærer 75% af alle europæiske kommunikatører, at de er glade for deres job. De mest tilfredse er konsulenter og bureauansatte (79.0%).
Se resumé af rapporten her: http://www.communicationmonitor.eu/