Vi har taget hul på et nyt år i K1, og når jeg kigger i kalenderen og på alle de bobler, som vokser ude i netværket, bliver jeg ualmindeligt begejstret. For ikke nok med at vi godt på vej til at lykkedes med den fælles ambition om at skabe en bredt favnende fællesskab omkring kommunikationsfaget. Det er også en stor personlig fornøjelse at se, at mine egne håb og drømme for vores nye fællesskab blive opfyldt. Og den beskrives nok bedst med en lille personlig anekdote.
Da jeg i 2016 kastede mig hovedkulds ud i “Projekt: K1”, var jeg dødtræt af kommunikation.
Jeg havde netop sagt mit gode, trygge, stabile job, med fri frugt og pensionsordning, op, og burde egentlig finde et nyt job i kommunikation. Problemet var bare, at alle jobopslagene gjorde mig endnu mere træt. Alle kommunikationsstillinger lignede hinanden, og det var som om kommunikation, som omdrejningspunkt blev for snævert. Følelsen af, at det hele handlede om at pakke ting pænt ind blev stærkere, og idealisten i mig havde simpelthen svært ved at forlige mig med det. Min fall-back-løsning – som var at købe en kaffevogn – blev stadig mere tiltrækkende.
Men så hørte jeg om K1 – eller nærmere hvad der skulle blive til K1…
Foreløbig havde der ikke været af holdt events, men en gruppe geschäftige mænd (ja, kun mænd) havde holdt et møde, og ambitionerne var tårnhøje. Så jeg suspenderede jobsøgningen og kastede mig og al min tid ind i opbygningen af en ny kommunikationsforening.
Så hvad var forskellen? Jeg skulle jo stadig arbejde med kommunikation, som jeg var lidt sur på. Forskellen var, at i K1 kunne jeg endelig arbejde med kommunikation med den bredde og nysgerrighed, som verdens vigtigste disciplin fordrer. Jeg kunne lege med andre temaer, dyrke det relationelle og give andre mulighed for det samme.
Derfor gør det mig også helt ufattelig glad at se nogle af de events, vi kan invitere til i januar.
Emner som FN’s Verdensmål og køn er jo ikke strengt taget kommunikationsdiscipliner, men de er vigtige for vores evne til at navigere i verden og til at gøre vores arbejde godt. Vi taler ofte om at kende og forstå forretningskonteksten, men den hænger også sammen med samfundskonteksten.
Jeg mener, at vi for at være dygtige kommunikatører skal vide meget mere om alt det der ikke er rent kommunikationsnært. Jeg mener, at den absolut vigtigste kommunikationskompetence er at kunne se helheder og skabe sammenhænge – før vi går i formidlingsværktøjskassen.
Derfor er det også en stor fornøjelse at kunne invitere til “Verdensmålskommunikation” den 23. januar og til “Kvinder i topposter: En køn debat?” den 28. januar, så I kan få endnu mere kontekst til jeres daglige arbejde. Nå ja, og så må vi ikke glemme K1 Nytårstaffel den 5. februar, hvor I bliver budt på endnu mere inspiration og spændende mennesker.
Så velkommen til endnu et godt år i K1! Jeg glæder mig til at se, hvad vi kan drive det til.
De bedste hilsner
Katrine Ninn-Grønne
Formand i K1 Kommunikationsforening.