Skip to content

Branding på Lyd

Antallet af podcastser eksploderet de senere år, og mange organisationer henvender sig i dag til sine målgrupper via lydmediets populære univers. Til Københavns Podcast Festival havde Emil Dahl-Nielsen fra bro Kommunikation i samarbejde med K1 Kommunikationsforening inviteret tre forskellige kommercielle podcasts på scenen. Det blev til en snak om, hvordan de bruger podcastmediet, og hvad der er do’s and don’ts, hvis man har en spirende drøm om at give sig i kast med sin egen podcast.

Panelet bestod af Henrik Føhns fra IDA med podcasten ’Techtopia’, Jeppe Engell fra HK med podcasten ’Datasnak’ og Andreas Lindbjerg Nielsen fra Folkekirken.dk med podcasten ’Næstekaffe’. 

Podcastmediet giver plads til dybde og større synlighed 

I den introducerende runde på scenen fortæller paneldeltagerne, hvorfor de hver især har givet sig i kast med podcastformatet, og hvad det kan. I HK’s podcast er omdrejningspunktet, hvad IT og digitalisering gør ved os som mennesker og vores arbejdsliv. Jeppe Engell fortæller, at de i HK bruger podcasten ’Datasnak’ til at udfolde interessante emner, som det skrevne medie ikke kan rumme, da der er mere plads at gøre godt med. En podcast er derfor god til at åbne op for længere samtaler og dykke ned i dybere refleksioner. Kommercielt brug af podcastmediet kan derfor ses som et modtræk til altid at skulle kommunikere kort og præcist og i stedet skabe nærværende og aktuelt indhold. 

Henrik Føhns, der står bag Podcasten ’Techtopia’ hos IDA, formidler heri om emner som teknologi, start-ups, forskning og digitalisering. Han fremhæver, at de hos IDA bl.a. bruger podcastmediet til at nå ud til flere mennesker, hvilket inkluderer både medlemmer, potentielle nye medlemmer og øvrige interessenter. Andreas Lindbjerg Nielsen tilslutter sig IDA’s tilgang. Hos Folkekirken.dk startede de nemlig podcasten ’Næstekaffe’ for at skabe større synlighed omkring folkekirken i et samfund, hvor der er mangel på yngre kirkegængere. I ’Næstekaffe’ mødes en præst med en kendt personlighed til en samtale om almenmenneskelige emner. Podcastens kommercielle formål er en branding af selve præstestanden med budskabet om, at præster er gode at tale med om både eksistentielle og almindelige problemer i livet.

Stor konkurrence kræver kvalitet og nerve 

At podcastmediet har vundet indpas herhjemme, er ikke nogen hemmelighed. Snakken blandt paneldeltagerne falder derfor naturligvis på, at væksten af podcasts har medført en større konkurrence. Jeppe Engell påpeger, at podcasts er gået fra at være en modtrend til den traditionelle flow radio i sin spæde start til at være mere kommercialiseret og trendbaseret. I dag kan alle lave en podcast, hvis de har noget på hjerte, og mediet er nu både for hobbyister og professionelle.

Det kan derfor være svært at navigere og finde en plads i mængden, hvis man vil udvikle sin egen podcast, for her skal man skille sig ud for at blive hørt. Henrik Føhns mener, at fordi tærsklen er blevet lavere, vil der i fremtiden opstå en differentiering mellem betalte og ikke betalte podcasts. Her supplerer Jeppe Engell, at hvis man vil gøre det til en levevej at arbejde med podcasting, er man nødt til at levere en vis kvalitet af lyd og være klar over, at det er benhårdt arbejde. 

Alle paneldeltagerne har dog erfaret, at man kan tilgive meget på lydsiden, hvis personen bag podcasten er en god fortæller. Nerven i en podcast består nemlig af, at historierne kan fortælle sig selv. Her påpeger Andreas Lindbjerg Nielsen, at podcastens manglende billede, som fjernsynet har, er med til skabe intimitet og nærvær på en helt særlig måde.

Do’s and don’ts

På falderebet bliver deltagerne bedt om at dele ud af deres erfaringer på godt og ondt, og her kom mange gode råd med på vejen. Jeppe Engell understreger, at det ikke er helt ligegyldigt, hvilken gæst man hiver ind i studiet, personen skal nemlig have medietække – også selvom vedkommendes historie har tyngde. Derudover er et dårligt manus en fodfejl, han ikke vil begå igen, da det kan skabe for lange og rodede samtaler. Henrik Føhns erklærer sig enig og mener, at hvis man er uerfaren inden for podcastgenren, er det uhyre vigtigt med fasttømrede rammer, som man kan holde sig til. 

Overordnet er der dog to grundlæggende huskeregler, paneldeltagerne mener, at man ikke må misse. For det første skal man være klar til at knokle benhårdt og have tålmodighed, da postcasten skal bygges op over lang tid for at opnå gode lyttertal og succes. Og for det andet skal der udtænkes et klokkeklart koncept, der taler ind i et formål for at fange lytterne. Med det sagt, er man allerede nået langt, hvis man kan forføre lytterne via en indlevende, passioneret fortællerstemme, der efterlader dem med stof til eftertanke og higen efter mere af samme kaliber. Det afsluttende råd fra scenen bliver derfor, at har man en podcaster i maven, er det bare om at kaste sig ud i det.

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere