Mit kommunikationsliv: Karriere over grænserne

Månedens profil: Michael Nord Tekst: Eva Kistrup Billede: IABC’s fotograf; Eva Vestrheim  Michael Nord i København til EuroComm konference, april 2018, Frue Plads Michael Nord valgte i 2003 at forlade den danske kommunikationsbranche til fordel for et spændende tilbud fra den internationale organisation, International AIDS Vaccine Initiative, der har europæisk hovedsæde i Amsterdam. “Min opgave var at opbygge en international PR- og markedsføringsorganisation. jobbet gav mig mulighed for at kombinere mine kompetencer, ikke udelukkende fra mit professionelle liv med kommunikation, men tillige fra mine erfaringer fra organisatorisk arbejde, bl.a. fra LGTB og AIDS-fondet”, fortæller Michael Nord. Tre år senere gik Michael Nord videre til PR og kommunikationsjob hos bl.a. EuroCatalyst, Belkin og The Fifth Business – men stadig på hollandsk grund.  Frue Plads, København, EuroComm konference ”Hollændere og danskere minder meget om hinanden. Jeg har tidligere arbejdet tæt med nordiske firmaer, og det er min erfaring at danskere og hollænderne er meget ens. Det betyder, at det er meget nemt at tilpasse sig til arbejdspladsen og tonen. Ja, sproget er anderledes, men man føler sig bestemt ikke som en udlænding .”  Der var mange hollandske repræsentanter til konferencen, Frue Plads Konsulent i intern kommunikation Michael Nord har siden 2006 været tilknyttet The Fifth Business. I 2018 blev han udnævnt til Client Partnership Director. Fifth Business er en international virksomhed, der rådgiver om og implementerer intern kommunikation: ”Vi hjælper virksomhederne med at opnå bedre intern kommunikation og få bedre personalerelationer. Det er nemlig med til at styrke virksomheden og giver bedre resultater. Det er et utroligt spændende område at arbejde med. Jeg har selv flere gange været udstationeret, i Houston, Aberdeen og senest syv måneder i London på projekter. Det mest spændende var at flyve med helikopter til boreplatforme i Nordsøen, og se hvordan medarbejdere modtog sikkerhedskampagner fra ’land’. Jeg lærte selv utroligt meget på udstationeringen og som medlem af IACB har jeg også adgang til vores britiske afdeling. At netværke her, giver mig et godt input om britisk praksis samtidigt med, at flere virksomheder lærer om vore firma og dets kompetencer.” Foreningens mand Michael Nord har altid været et foreningsmenneske, og han var således med til at stifte den hollandske afdeling af IABC i 2007. Han har også været stærk engageret i det internationale arbejde i IABC, som stod bag EuroComm-konferencen, som blev holdt i København sidste år i samarbejde med K1: ”Jeg kan virkelig anbefale at deltage i forums som IACB og EuroComm. Ikke alene bliver man klogere, man opbygger også gode netværksforbindelser til at sparre med. ” Erfaringsdeling Jeg bad Michael om at give nogle gode råd til danske kommunikatører, der vil søge til udlandet. Her er hans bud på 10 gode råd til danskere, der overvejer en karriere i udlandet: Lær sproget. Hvis du kun skal være der kort, så lær nogle daglige fraser. Lad være med at bruge en oversættelses app på din telefon til samtaler med folk, du gerne vil i tæt forbindelse med. Forstå kulturen, sæt dig ind i skikke og måder. Forstå arbejdskulturen: arbejdstider og -måder er forskellige i alle lande. Vis respekt for den lokale omgangsform. Vis interesse i andre mennesker, stil spørgsmål. Hold din danske frembrusenhed i stave, vent til du kender folk godt. Vær opmærksom på dit kropssprog. Følg med i lokale medier. Deltag i lokale begivenheder (kultur, sport, mad, drikke). Nyd det (og tag hvad du lærer med dig videre). Yderligere information om kultur: https://www.hofstede-insights.com/ Om kropssprog: https://www.businessinsider.com/body-language-around-the-world-2015-3?international=true&r=US&IR=T Bag artiklen Eva Kistrup er uddannet Mag. Art i Litteraturvidenskab og sprang direkte ind i branchen som tekstforfatter og rådgiver i strategisk kommunikation og markedsføring for danske og internationale virksomheder. Fra 1999 til 2010 var Eva medejer af Discus Communications, et integreret kommunikationsbureau med fokus på IT-virksomheder. Siden 2010 har hun rådgivet start-up og upstart-virksomheder med målrettet kommunikation. Og nu gælder det COVER POWER, der formidler vikarer til kommunikation og markedsføringsvirksomheder. Eva er medlem af bestyrelsen i K1 og redaktør for nyhedsbrevet. Desuden anmelder hun ballet for det internationale medie danceviewtimes.

Månedens profil: Michael Nord

Tekst: Eva Kistrup

Billede: IABC’s fotograf; Eva Vestrheim

 Michael Nord i København til EuroComm konference, april 2018, Frue Plads

Michael Nord valgte i 2003 at forlade den danske kommunikationsbranche til fordel for et spændende tilbud fra den internationale organisation, International AIDS Vaccine Initiative, der har europæisk hovedsæde i Amsterdam.

“Min opgave var at opbygge en international PR- og markedsføringsorganisation. jobbet gav mig mulighed for at kombinere mine kompetencer, ikke udelukkende fra mit professionelle liv med kommunikation, men tillige fra mine erfaringer fra organisatorisk arbejde, bl.a. fra LGTB og AIDS-fondet”, fortæller Michael Nord.

Tre år senere gik Michael Nord videre til PR og kommunikationsjob hos bl.a. EuroCatalyst, Belkin og The Fifth Business – men stadig på hollandsk grund.

 Frue Plads, København, EuroComm konference

”Hollændere og danskere minder meget om hinanden. Jeg har tidligere arbejdet tæt med nordiske firmaer, og det er min erfaring at danskere og hollænderne er meget ens. Det betyder, at det er meget nemt at tilpasse sig til arbejdspladsen og tonen. Ja, sproget er anderledes, men man føler sig bestemt ikke som en udlænding .”

 Der var mange hollandske repræsentanter til konferencen, Frue Plads

Konsulent i intern kommunikation

Michael Nord har siden 2006 været tilknyttet The Fifth Business. I 2018 blev han udnævnt til Client Partnership Director. Fifth Business er en international virksomhed, der rådgiver om og implementerer intern kommunikation:

”Vi hjælper virksomhederne med at opnå bedre intern kommunikation og få bedre personalerelationer. Det er nemlig med til at styrke virksomheden og giver bedre resultater. Det er et utroligt spændende område at arbejde med. Jeg har selv flere gange været udstationeret, i Houston, Aberdeen og senest syv måneder i London på projekter. Det mest spændende var at flyve med helikopter til boreplatforme i Nordsøen, og se hvordan medarbejdere modtog sikkerhedskampagner fra ’land’. Jeg lærte selv utroligt meget på udstationeringen og som medlem af IACB har jeg også adgang til vores britiske afdeling. At netværke her, giver mig et godt input om britisk praksis samtidigt med, at flere virksomheder lærer om vore firma og dets kompetencer.”

Foreningens mand

Michael Nord har altid været et foreningsmenneske, og han var således med til at stifte den hollandske afdeling af IABC i 2007. Han har også været stærk engageret i det internationale arbejde i IABC, som stod bag EuroComm-konferencen, som blev holdt i København sidste år i samarbejde med K1:

”Jeg kan virkelig anbefale at deltage i forums som IACB og EuroComm. Ikke alene bliver man klogere, man opbygger også gode netværksforbindelser til at sparre med. ”

Erfaringsdeling

Jeg bad Michael om at give nogle gode råd til danske kommunikatører, der vil søge til udlandet. Her er hans bud på 10 gode råd til danskere, der overvejer en karriere i udlandet:

  • Lær sproget. Hvis du kun skal være der kort, så lær nogle daglige fraser. Lad være med at bruge en oversættelses app på din telefon til samtaler med folk, du gerne vil i tæt forbindelse med.
  • Forstå kulturen, sæt dig ind i skikke og måder.
  • Forstå arbejdskulturen: arbejdstider og -måder er forskellige i alle lande.
  • Vis respekt for den lokale omgangsform.
  • Vis interesse i andre mennesker, stil spørgsmål.
  • Hold din danske frembrusenhed i stave, vent til du kender folk godt.
  • Vær opmærksom på dit kropssprog.
  • Følg med i lokale medier.
  • Deltag i lokale begivenheder (kultur, sport, mad, drikke).
  • Nyd det (og tag hvad du lærer med dig videre).

Yderligere information om kultur:

https://www.hofstede-insights.com/

Om kropssprog:

https://www.businessinsider.com/body-language-around-the-world-2015-3?international=true&r=US&IR=T

Bag artiklen

Eva Kistrup er uddannet Mag. Art i Litteraturvidenskab og sprang direkte ind i branchen som tekstforfatter og rådgiver i strategisk kommunikation og markedsføring for danske og internationale virksomheder. Fra 1999 til 2010 var Eva medejer af Discus Communications, et integreret kommunikationsbureau med fokus på IT-virksomheder. Siden 2010 har hun rådgivet start-up og upstart-virksomheder med målrettet kommunikation. Og nu gælder det COVER POWER, der formidler vikarer til kommunikation og markedsføringsvirksomheder. Eva er medlem af bestyrelsen i K1 og redaktør for nyhedsbrevet. Desuden anmelder hun ballet for det internationale medie danceviewtimes.

Efterlad en kommentar

Du skal være logget ind for at kommentere