Landmand og medarbejder i Danish Crown har en fælles dagsorden

En af de byggesten, som er meget vigtig for mig i Danish Crowns kommunikationsstrategi, er at finde løsninger på, hvordan ejere og medarbejdere bliver aktive medspillere i opbygning af omdømmet.

Af: Astrid Gade Nielsen

Ejerne – landmændene – har gennem mange år fået at vide, at ressourcerne til opbygning af omdømmet skulle bruges på forbrugerne og ikke på at dele pølser ud på dyrskuerne.

Den beslutning giver god mening med et stramt budget – men det har desværre givet bagslag. I dag er landmændene ikke længere så stolte af deres egen virksomhed, som man kunne håbe.

Samtidig har uro på arbejdspladserne på slagterierne styrket ’dem’ og ’os’- følelsen blandt medarbejderne. Det gør det svært at få samlet medarbejdere og ejere om et ’vi’ i Danish Crown.

En intern undersøgelse fra 2016 viser, at 1/3 af de timelønnede medarbejdere i Danish Crown ikke siger noget positivt om virksomheden!

Samme undersøgelse viser at der blandt andelshaverne er mange som forholder sig neutralt til virksomheden.

Da jeg for nylig præsenterede for repræsentantskabet, hvor de omdømmemæssige udfordringer er for virksomheden, pegede jeg på spørgsmålet om at åbne for at gøre medarbejdere og ejere til aktive ambassadører.

Det var som at slå proppen af en flaske: ud kom en strøm af idéer med optræden på dyrskuer, sambranding med gårdenes egne hjemmesider, logoer på landmandens tøj, køletasker med Danish Crowns logo og så videre.

En af de helt spændende ideer var: giv alle medarbejdere på slagterierne mulighed for – med betalt løn – at besøge en landmand for en dag. Det ville give en bedre forståelse for vilkårene på gården, og omvendt ville landmanden få en bedre forståelse for medarbejderens syn på arbejdet i produktionen.

Det ville styrke vores fælles billede af, hvem Danish Crown er, og hvad vi vil.

Om små to uger har jeg været i gang i de første 100 dage i Danish Crown. Strategien er ved at være klar, og inden sommerferien vil jeg præsentere overskrifterne her.

Find mig på Linkedin eller Twitter her:

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/astrid-gade-nielsen/

Twitter: @gadenielsen